În baza noului Cod Fiscal și a procedurii de aplicare a acestuia, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF sau Fiscul) poate controla, oricând, orice persoană bănuită că a obținut venituri pentru care nu și-a plătit toate impozitele și taxele datorate statului.
Fă-ți o listă cu bunurile
Primul document pe care ți-l vor solicita inspectorii fiscali este o „declaraţie de patrimoniu şi venituri”, în care trebuie să enumeri toate bunurile pe care le deții: terenuri, animale, clădiri, mijloace de transport, metale preţioase, bijuterii, obiecte de artă, obiecte de patrimoniu a căror valoare de achiziţie depăşeşte 15.000 lei, active financiare (conturi şi depozite bancare, forme echivalente de economisire şi investire, plasamente, investiţii directe şi împrumuturi acordate ș.a.), precum și cheltuielile personale, cheltuielile cu persoanele aflate în întreţinere, datorii etc. Așadar, fă-ți o listă cu toate aceste bunuri și sume de bani, pentru a o avea pregătită.
Nu arunca facturile și bonurile fiscale
Pentru a stabili baza impozabilă la veniturile nedeclarate, Fiscul va folosi metodele indirecte prevăzute de lege: „compararea cheltuielilor efectuate cu veniturile declarate în perioada supusă verificării, analiza conturilor bancare și a fluxurilor de numerar sau/și determinarea venitului impozabil pe baza creșterii valorii patrimoniului net, pe parcursul unui an fiscal”. Ca urmare, păstrează facturile și bonurile fiscale, atunci când faci cumpărături importante (mobilier, mașină, aragaz etc ). De asemenea, păstrează facturile pentru toate lucrările de reparații sau renovări făcute acasă, pentru achiziția de materiale și alte cheltuieli consistente. Pe de altă parte, conform legii, ești obligat să declari și alte categorii de venituri, si anume: venituri realizate pentru care se aplică regimul de reținere la sursă a impozitului sau venituri realizate care sunt scutite de impozit, potrivit legii. Dacă e cazul, păstrează toate documentele referitoare la aceste venituri, pentru a le putea prezenta inspectorilor fiscali. Nu în ultimul rând, notează-ți orice împrumut sau cheltuială pe care le faci, fără acte, pentru a avea o evidență și a acestor sume de bani.
Mai întâi, trebuie să fii notificat de Fisc
Recent, ANAF a aprobat procedura de publicare a listei cu datornicii la buget, atât pentru persoane juridice, cât și pentru persoane fizice. Dar trebuie să știi că, potrivit procedurii, organul fiscal este obligat să-ți transmită mai întîi o notificare cu privire la obligațiile fiscale restante pe care le ai. Dacă-ți achiți restanțele, nu vei mai fi inclus pe listă și nici nu vei mai fi controlat. Dacă constați neconcordanțe în conținutul notificării (dacă apare ca neplătit un impozit pe care tu știi că l-ai achitat deja ), în termen de 5 zile, trebuie să sesizezi organul fiscal și să lămurești chestinea. Altfel, se consideră că recunoști restanța. În fine, dacă te simți lezat de rezultatul verificării, poți contesta decizia de impunere, în scris, în termen de 30 de zile de la data comunicării.