„Sunt unele rețele de mari magazine care au deja peste 70% dintre produsele lactate din România, peste 70% dintre produsele de carne și la fructe peste 50%. La fructe am putea să ajungem și la 100%, dar nu se dorește”, a declarat pentru Libertatea, Florin Căpățână, vicepreședinte AMRCR.
Nu ne sunt garantate prețuri mai mici
Potrivit lui, conceptul de ” aprovizionare pe lanțul scurt” nu este nici acum înțeles de către producători și nici măcar de cei care au lucrat la lege, acesta rămânând cu concept în derizoriu. În plus, „aprovizionarea pe lanțul scurt” nu reprezintă deloc o garanție pentru consumatorul român că va avea acces la produse românești într-o pondere mai mare, dar la preturi egale sau mai mici. Totodată, această nesiguranță o vor avea și producătorii români că vor fi apărați de concurența unor producători externi.
Ba mai mult, există riscul ca, spre exemplu, producătorii bulgari să devină mai atractivi pentru magazinele din sudul României și cei din Ungaria pentru magazinele din vestul țării.
Românii cer tot mai multe produse locale
„Avem o cerere tot mai mare de produse românești și dorim să ne conformăm cu aceasta”, a declarat Florin Căpățână. Marile magazine au înțeles să dezvolte împreună cu producătorii locali proiecte comerciale dedicate produselor românești prin oferirea de servicii logistice și oportunități de promovare.
Ideea de a colabora cu hipermarketurile îi cam costă pe producători pentru că aceștia spun că taxele la raft sunt acceptate de legislația europeană. Deci dacă vor să aibă vânzări cât mai mari, producătorii vor trebui să contribuie la bugetele de marketing ale hipermarketurilor.
„Cei care contestă beneficiile comerțului modern pentru consumator și pentru producția autohtonă sunt în mare măsură cei care fie nu sunt dispuși să caute formule pentru a investi în depozitare, ambalare, marketing sau logistică, fie cei care practică un management precar sau pur și simplu nu au o capacitate comercială adecvată.Toți aceștia sunt dispuși să accepte justificările puerile ale celor care nu le pot găsi soluții reale în sectorul agro-alimentar dar le prezintă campanii rudimentare destinate pe de o parte să inducă în mentalul public ideea conspirativă că marile magazine reprezintă sursa majoră a dificultăților cu care se confruntă în special micii producătorii locali iar pe de altă parte că rigorile competiției pot fi ocolite politico-legislativ”, se mai arată în punctul de vedere al AMRCR.