Este vorba despre fosta platformă petrolieră Prometeu, care acum este staționată în portul Constanța, aceasta putând deveni pentru România un punct de frontieră foarte important. „Ne-am gândit să venim cu un concept în întâmpinarea actualelor provocări de securitate în Marea Neagră”, a declarat pentru Libertatea, Valentin Băluță, Emergency Response Manager în cadrul Grup Servicii Petroliere (GSP).
Există o Directivă Europeană prin care cei care au exploatații de petrol în Marea Neagră vor fi obligați să aibă mai multe nave de stand-by, să ia măsuri mult mai drastice privind stoparea poluării cu hidrocarburi, iar cei de la GSP s-au gândit la această platformă, ca una de suport pentru ”Căutare și salvare pe mare”.
„Pe aceasta se vor asigura toate posibilitățile, inclusiv cele de staționare ale unui elicopter, de a avea un serviciu permanent de drone profesionale. Iar aici se înțelege o dronă care poate avea o rază de acțiune de 100 de mile marine și o capacitate de a transporta încărcături de până în 5 kilograme, asta însemnând medicamente și corespondență”, ne-a declarat Valentin Băluță.
În plus, se vrea că această platformă să fie echipată în permanență cu materiale de depoluare și tot ce este nevoie în cazul unei astfel de acțiuni.
Cum se poate transforma platforma
La expoziția care va începe de astăzi, Black Sea Deffence & Aerospace Exhibition & Conference, GSP va prezenta cum se poate transforma platforma într-un punct de trecere frontieră prin care emigrația ilegală poate fi adusă, verificată și selectată conform standardelor. „În momentul în care platforma va fi gata, ea va dispune de o capacitate de 350 de persoane (50 personalul platformei și 300 capacitate de primire) plus un spital de 20 de locuri. Vor acționa permanent două elicoptere, plus o navă specializată care va fi în stand-by care va fi furnizată tot de noi. Avem GSP Antares, cea mai puternică navă din Marea Neagră, capabilă de a lua refugiați la bord cât să-i și cazeze, să stingă incendii (are debit de 7.500 de metri cubi pe oră) și să facă depoluare. Nava aceasta va lucra în tandem cu platforma”, ne-a mai spus Valentin Băluță. Pe platformă se va lucra în regimul offshore care înseamnă 12 ore cu 12 ore.
Ce se poate realiza cu platforma
Prometeu poate fi situată în orice locație din apele teritoriale române și poate opera în condiții de val de 10 metri cu frecvența valului de 12 secunde și în condiții de vânt de 50 de noduri (93km/h). Va putea să opereze și în condiții de furtună dar, pe timp limitat, adică nu mai mult de 5 zile (la val de 15 metri cu lungimea de undă de 10 secunde) și un vânt de 86 de noduri (160km/h).
Cu toate acestea, în Marea Neagră, nu au fost niciodată, astfel de condiții nefavorabile. Platforma va avea și o putere instalată de 10.000 de KW, adică echivalentul unei localități medii de până în 4.500 de gospodării.
Heliportul va fi unul de 36m pe 24 m, care va fi foarte bun pentru elicopeterele Puma, AugustaWestland 189 sau alte astfel de aparate de zbor. Pe picioarele platformei se pot instala stații hidro-meteo, stații de transmisie și retransmisie de semnal GSM, inmarsat, radar, AIS (Automatic Identification System), semnal video sau chiar stații meteo. Toate datele recepționate de echipamentele de la bordul platformei, inclusiv cele provenite de la drone, pot fi vizualizate în timp real în cadrul dispeceratului aeronaval GSP (24/7).„Vom încerca la această expoziție să luăm legătura cu Administrația Națională de Meteorologie întrucât România nu are în Marea Neagră un sistem independent. Astfel de date și noi le luăm de la diferiți sateliți. Capacitățile ei sunt fantastic de mari”, a mai spus reprezentantul GSP.
Platforma are o mărime de 53 m pe 50 m, la care se adaugă spațiul heliportului care va avea și rezervoare și zonă de realimentare. Aceasta va fi pusă la dispoziția oricui care are probleme deasupra Mării Negre. „Intenția este ca aceasta să fie înregistrată chiar și la Autoritatea Aeronautică. Dacă un elicopter va avea probleme va putea ateriza acolo și se va putea trage undeva în lateral, astfel încât platforma să poată primi două elicoptere”, a declarat specialistul.
Așezare strategică
La nivel strategic se pot amplasa echipamente de tip Scomar, cum au cei de la poliția de frontieră. Va fi un terminal care practic mărește de aproximativ de patru ori capacitatea de vizualizare a Mării Negre.
GSP propune ca această platformă să fie poziționată la 160 de mile de Bosfor, 160 de mile de Sevastopol și 160 de mile de Odesa. Este poziționată undeva mai sus de Gura Portiței și Insula Sahalin, la Sfântu Gheorghe. „Acolo este o poziție excelentă, practic îi ai pe toți în vedere”, spune Băluță. Desi așezarea este una echidistantă față de cele trei puncte mai sus menționate, locația ei a fost aleasă, de fapt, pentru a oferi un răspuns mai rapid în caz de dezastru maritim și asta pentru că din Constanța, pe timp de furtună se poate ajunge foarte greu, în anumite zone ale Mării Negre, care țin de noi.
Scopul prezenței cu acest concept la expoziție este de a finanța platforma. De pe vechea platformă Prometeu se va scoate tot ce ține de foraj și poate intra într-un sistem de upgradare destinat noilor misiuni într-un timp rezonabil, în șantierul naval specializat în astfel de lucrări maritime.