Problema a fost greșită la electricitate prin faptul că o tensiune dată între două puncte, A şi B a fost trecută cu sem pozitivă, la subiectul II. Există în manuale explicat că o tensiune între două puncte este pozitivă sau negativă în funcţie de direcţia în care circulă electricitatea. Pe schema de la subiectul respectiv circula în aşa fel încât tensiunea era ”– 30”, nu ”30”, cum scria pe foaie.
Greșeala a fost sesizată încă de vineri de profesorul de fizică Andu Oatu, de la Colegiul Național din Iași și făcută publică iemdiat. Luni, câteva sute de părinți, elevi (inclusiv olimpici internaționali medaliați cu aur) și profesori de specialitate, printre care unii de la Oxford și Bremen, au înaintat un memoriu Ministerului Educației, în care cereau ca acest subiect, greșit de Minister, să primească punctaj maxim, indiferent ce au scris copiii.
SUBIECTUL ZILEI: REZULTATE BACALAUREAT 2016. Rezultatele finale, publicate pe edu.ro. Cum faci contestație
”Cam toţi elevii de la Colegiul Naţional au spus că au făcut aşa cum trebuia, luând valoarea cu „-”. Este frustrant pentru un elev care învaţă să găsească un subiect eronat. Ei sunt extrem de supăraţi pentru că rămân la mâna corectorilor. Dacă profesorii vor să înţeleagă că tensiunea este greşită, le dau punctajul, dacă se iau doar după barem, nu le dau”, a spus profesorul Andu Ouatu.
Ministerul a făcut public indirect, printr-un inspector, faptul că nu recunoaște nici o greșeală! ”Cu aroganță și dispreț, reprezentatntul ministerului și-a bătut joc de elevi și a spus că baremul la această disciplină nu se modifică și că cei care au făcut scandal sunt de vină pentru că nu s-a înțeles fenomenul fizic!”, a adăugat profesorul Andu Ouatu.
Cât despre elevi, ce să mai spunem? Vlad Tifor, care s-a chinuit o oră să descifreze ce voiau examinatorii de la acet punct la electricitate, ne-a spus că: ”Este umilitor, se calcă în picioare părerea unor personae avizate pentru a fi salvată imaginea cuiva. S-a mers până acolo încât ni s-a spus că trebuia să interpretăm acea problemă – dar cum să interpretezi fizica? Această eroare ar putea însemna acele sutimi care determină dacă cineva merge sau nu la facultatea pe care și-o dorește”.
Cu alte cuvinte, elevul atrage atenția că unu și cu unu fac doi, iar când apar interpretări în asemnea date fixe, societatea o ia razna.