Astfel, dintre cele 23 țări analizate, România, alături de Bulgaria, au arătat cel mai mare potențial de dezvoltare al segmentului de plăți mobile.
În prezent, doar un român din 25 a declarat că efectuează plăți de pe mobil, însă procentul celor care au afirmat că ar prefera să utilizeze smartphone-ul pentru plăți este semnificativ mai mare, respectiv de 69%.
Şi la nivelul întregii Europe Centrale și de Est smartphone-ul este dispozitivul cu cel mai mare potențial de a înlocui cardul ca metodă de plată preferată, 8 din 10 consumatori din regiune indicând acest dispozitiv ca fiind instrumentul lor preferat de plată, după card.
Românii, cei mai optimiști europeni
Studiul a identificat românii ca fiind cei mai optimiști dintre europeni cu privire la efectul pozitiv al inovației asupra societății – 82% dintre aceştia cred că inovația este benefică pentru societate, un procentaj mai ridicat decât în țări dezvoltate, precum Franța (64%), Germania (70%) sau Marea Britanie (74%).
În mod surprinzător, studiul relevă faptul că românii cu vârsta între 40 și 50 ani sunt mai optimiști cu privire la impactul inovației asupra societății decât cei cu vârste între 20 și 29 ani.
Principalele domenii unde respondenții români au arătat că și-ar dori să vadă mai multă inovație sunt sistemul de educație (53%), transportul public (47%) și sistemul de sănătate (44%).
“Europa Centrală și de Est are, în general, o deschidere foarte mare față de digitalizarea serviciilor financiare. Anumite piețe, precum România și Bulgaria, s-au remarcat prin numărul mare de consumatori interesați de adopția serviciilor de plată digitale, iar acest comportament sperăm să fie un model pentru alte țări din regiune” a declarat George Simon, Division President, Europa Centrală și de Est, Mastercard.
Autentificarea la tranzacții
Potrivit studiului, românii par a fi pregătiți să renunțe la utilizarea codului PIN pentru autorizarea plății cu cardul – doar 29% dintre respondenți au indicat această metodă, în timp ce 37% sunt mai interesați de autentificarea biometrică (30% amprentă şi 7% selfie), iar 33% ar prefera să primească prin SMS un cod unic pentru autorizarea fiecărei tranzacții.
“Acest studiu arată că regiunile emergente tind să fie mai optimiste, când vine vorba de potențialul tehnologiilor digitale de a le îmbunătăți nivelul de trai. Acest comportament este natural, dat fiind că locuitorii țărilor mai dezvoltate au deja acces la cele mai noi tehnologii și, astfel, nu le mai asociază cu o îmbunătățire a nivelului de trai, sau poate că au fost deja expuși la anumite efecte potențial negative” a declarat Dr. Carsten Sorensen, Profesor Asociat, în Inovație Digitală în cadrul London School of Economics and Political Science (LSE).