Furnizorii telecom sunt în topul companiilor vizate de atacurile cibernetice. Ei administrează rețele din toată lumea, transmisiuni de voce și date și păstrează cantități imense de informații confidențiale. Acest lucru îi face deosebit de atractivi pentru infractorii cibernetici în căutarea câștigurilor financiare, dar și pentru grupările susținute la nivel statal sau chiar pentru competitori.
Pentru a-și atinge obiectivele, infractorii cibernetici folosesc adesea persoane din interior, care să-i ajute să ajungă la compania de telecomunicații.
Cercetarea globală bazată pe studiul Riscuri de securitate IT pentru companii – 2016, realizată de Kaspersky Lab și B2B International, dezvăluie că 28% dintre toate atacurile cibernetice și 38% dintre atacurile cu țintă predefinită sunt realizate acum și cu ajutor din partea unor angajați. Raportul de informații prezintă cele mai folosite modalități prin care aceștia sunt implicați în acțiuni infracționale și dă exemple de acțiuni.
Șantajul angajaților
Potrivit cercetătorilor Kaspersky Lab, atacatorii implică sau prind în capcană angajații din telecom prin mai multe metode.
Folosind surse disponibile “la liber” sau furate anterior pentru a găsi informații compromițătoare despre angajații companiei pe care vor să o atace. Apoi șantajează persoanele respective, forțându-le să le dezvăluie date de autentificare din companie, informații despre sistemele interne sau să distribuie atacuri de phishing în numele lor.
Atragerea unor angajați dispuși la astfel de acțiuni, prin intermediul unor mesaje sau prin servicii de recrutare pe “piața neagră”. Aceste persoane sunt plătite pentru serviciile lor și pot fi, de asemenea, rugate să identifice alți colegi care ar putea fi cooptați prin șantaj.
Șantajul a devenit mai popular după scurgerile de date, pentru că astfel de cazuri le oferă atacatorilor material pentru a amenința sau pune într-o situație jenantă persoanele respective. Șantajul bazat pe scurgeri de date a devenit atât de răspândit în prezent, încât FBI a făcut un anunț pe 1 iunie, avertizând utilizatorii în legătură cu riscul și impactul său potențial.
Angajații, cei mai căutați
Potrivit cercetătorilor Kaspersky Lab, dacă este plănuit un atac asupra unui furnizor de servicii de telefonie celulară, infractorii vor căuta angajați care le pot oferi acces rapid la datele despre abonați și alte informații din companie sau despre duplicarea unei cartele SIM sau reemiterea ilegală. Dacă ținta vizată este un furnizor de Internet, atacatorii vor încerca să-i identifice pe cei care vor putea să facă harta rețelei și să sprijine atacuri de tipul “man-in-the-middle”.
Amenințările din interior pot lua, însă, orice formă. Cercetătorii Kaspersky Lab au notat două exemple tipice: unul în care un angajat al unei companii telecom a făcut publice 70 de milioane de convorbiri telefonice ale deținuților, multe dintre ele încălcând regula de confidențialitate client-avocat. Celălalt exemplu un inginer dintr-un centru de suport a fost observat pe un popular forum Darknet, promovând capacitatea lor de a intercepta mesajele care conțin parole unice (OTP – one time passwords) pentru autentificarea în doi pași, necesare pentru a se loga în conturile de client de la o companie populară fintech (financial technology).
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!