Ministerul Educației a făcut aceste precizări miercuri noaptea după întâlnirea cu Laura Greta Marin din cadrul Asociației Human Catalyst.
În cadrul discuției, reprezentanții Ministerului Educației Naționale au subliniat faptul că toți elevii, inclusiv cei din mediile defavorizate trebuie să beneficieze de egalitate de șanse în sistemul educațional, motiv pentru care i-au adresat solicitarea reprezentantului Human Catalyst să pună la dispoziția ministerului Educației rezultatele studiului, dar și dovezile concrete care au dus la concluzia că există așa-zisul “Fenomen Brăila”.
” În acest context, Ministerul Educației analizează întreaga situație, pentru a vedea dacă ne confruntăm cu acest fenomen, așa cum s-a vehiculat ca există în ultimele zile în spațiul public sau sunt doar cazuri punctuale și izolate în care elevilor li s-a interzis participarea la examenele naționale” a adăugat MEN, într-un comunicat.
Dar, până acum, la Ministerul Educației Naționale a fost transmisă o singură sesizare cu privire la o posibilă încălcare a dreptului de înscriere la un examen național, care a fost înregistrată la MEN și ISMB în data de 18 mai 2018. Aceasta se află în prezent în lucru la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, a precizat conducerea ministerului.
”Important de precizat este și faptul că reprezentanții Comisiei Europene nu desfășoară nicio investigație oficială referitoare la subiect și nu s-a transmis niciun document oficial în acest sens. Comisia Europeană monitorizează toate aspectele care vizează cazuri de excluziune educațională la nivelul tuturor statelor membre.
Și pentru că suntem în perioada premergătoare finalizării cursurilor pentru elevii clasei a VIII-a și a XII-a/a XIII-a, de desfășurare a examenului de Evaluare Națională și a examenului de Bacalaureat, Ministerul Educației a solicitat inspectoratelor școlare, printr-o adresă, planificarea și monitorizarea măsurilor la nivelul unităților de învățământ care să conducă la creșterea participării elevilor și la îmbunătățirea rezultatelor obținute de aceștia în cadrul examenelor naționale”, arată un comunicat al oficialilor MEN.
Totodată, Ministerul Educației Naționale a subliniat importanța încheierii situației școlare în termen și informarea corectă a elevilor și părinților privind participarea la examenele naționale pentru anul 2018.
”De altfel, în fiecare an școlar, conducerea ministerului a solicitat ca toți factorii implicați în organizarea și desfășurarea examenelor naționale să se asigure că acestea se vor desfășura la standarde înalte de corectitudine și exigență și ca elevii să beneficieze de un mediu propice și corect care să le permită să își pună în valoare cunoștințele”, au precizat oficialii MEN.
Ministerul Educației a atras atenția că urmărește măsurile întreprinse la nivelul unităților de învățământ pentru organizarea examenelor naționale 2018, respectiv: afișarea, la sediul instituției și/sau pe site, a Ordinelor ministrului educației naționale cu privire la organizarea și desfășurarea examenelor naționale 2018 și a calendarelor aferente. Este vroba despre odinele privind organizarea și desfășurarea examenului national de bacalaureat 2018, privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2017-2018, ordinal privind aprobarea graficului de desfășurare a examenelor de certificare a calificării profesionale a absolvenților din învățământul profesional și tehnic preuniversitar în anul școlar 2017-2018, cât și informarea, de către directorul/responsabilul comisiei metodice, a profesorilor încadrați pe disciplinele de examen, cu privire la prevederile legislative specifice (Metodologii, Programe, Calendar).
De asemenea, Ministerul Educației monitorizează și măsurile întreprinse de cadrele didactice în vederea îmbunătățirii rezultatelor elevilor la evaluarea națională, examenul de bacalaureat național și a examenelor de certificare a calificării profesionale 2018, după caz, respectiv: informarea elevilor cu privire la programele pentru examenele naționale (de către profesorul clasei); informarea elevilor cu privire la Calendarul desfășurării examenelor naționale (de către profesorul clasei/diriginte) , dar și planificarea activității de pregătire suplimentară pentru examenele naționale (conform nevoilor identificate la nivelul școlii/clasei).
Potrivit conducerii MEN, rapoartele finale realizate la nivelul Inspectoratelor Școlare Județene cuprind în fiecare an atât pentru examenul de Evaluare Națională, cât și pentru examenul de Bacalaureat, criterii de analiză, printre care: numărul elevilor absolvenți din seria curentă; numărul elevilor înscriși la examen (distinct pentru absolvenți din seria curentă și seriile anterioare); numărul elevilor promovați.