„Manualele combat rolurile tradiționale ale femeii și bărbatului!”
Mihai Gheorghiu, doctor în științe filologice și director adjunct la Muzeul Țăranului Român, conduce alianța de ONG-uri care a avut inițiativa „referendumului pentru familie”. Care a convins peste 3 milioane de români să semneze pentru ca familia să apară în Constituție așa: „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat și o femeie.” Iar pe 6 și 7 octombrie, referendumul național va decide dacă familia tradițională intră în Constituție.
„Avem un sistem de educație lipsit de coerență”, spune președintele Coaliției pentru Familie. Într-un interviu exclusiv pentru Libertatea, Mihai Gheorghiu susține că „ideologia de gen a ajuns la catedră” și că în anumite manuale de cultură civică pentru clasa a VII-a, aprobate de Ministerul Educației, „apar fraze, cum ar fi: „căsătoria nu mai este îmbrățișată decât de 7-10 la sută din populația țării noastre și în rest sunt tot felul de forme alternative de viață și cuplurile formate din persoane de același sex sunt larg îmbrățișate și constituie o modalitate de a-ți trăi viața”.
„E vorba de superficialitate!”
Președintele Coaliției pentru Familie adaugă că manualele aprobate de MEN conțin „informații sociologic false”. „E vorba de o intruziune în educația copiilor”, spune Gheorghiu, sugerând că la mijloc se află o neglijență a Ministerului: „Noi, nu mai aprobăm la sânge nimic. Ne confruntăm, în mai multe domenii, cu o suficiență și o superficialitate care ne dăunează tuturor”.
De asemenea, președintele Coaliției pentru Familie declară că inspectoratele școlare permit anumite auxiliare și anumite materii în școli, care „combat stereotipurile de gen”. „Combat adică înțelegerea tradițională a cuplurilor, a căsătoriei, a rolului bărbatului și femeii în familie „, iar acest lucru are „sigur efecte traumatizante asupra minorilor”.
Mărul discordiei: egalitatea între femei și bărbați
Am căutat manualul și am găsit pasajele la care face referire Mihai Gheorghiu. Acestea se referă la familia modernă și la dispariția stereotipurilor de gen: femeia și bărbatul au drepturi egale, femeia poate să aducă și ea bani în casă, bărbatul poate să se ocupe de bucătărie.
Iată, de exemplu, cum este tratată tema familiei în manualul de cultură civică pentru clasa a VII-a, editat de Humanitas, aprobat de Ministerul Educației, autori: Dakmara Gerogescu, Doina-Olga Ștefănescu:
- „În familia contemporană are loc o schimbare a rolurilor membrilor ei. Tatăl nu mai este singura persoană care lucrează ca „să întrețină familia”. Mama nu mai este singura persoană care rezolvă problemele educării copiilor și pe cele ale gospodăriei”.
- „Pe de altă parte, multe familii din lume se caracterizează în prezent prin faptul că un singur părinte – mama sau tatăl – crește copiii. Aceste familii se numesc monoparentale”.
- „Sarcinile în familie se redistribuie, iar participarea relativ egală în zona domestică lasă ambilor părinți posibilitatea de afirmare profesională”.
„Să prezinți realitatea nu e propagandă, e cunoaștere”
Prorectorul Universității București, Liviu Papadima, susține că lupta cu stereotipurile este esența progresului, nu frâna lui: „în orice țară dinamică, preocupată de viitor, „combaterea” stereotipurilor de orice fel – științifice, sociale, rasiale, etnice sau de gen – reprezintă o preocupare legitimă și intensă”.
Liviu Papadima subliniază că „stereotipurile” invocate de liderul Coaliției pentru Familie reprezintă „comodități de gândire care nu (mai) corespund situației de fapt, realității”. Acum două veacuri, iluminiștii, europeni și români, le numeau „superstiții” – pretinse „adevăruri”, vehiculate „fără discernământ critic”.
„Nu găsesc nimic neadevărat”, a adăugat profesorul universitar, legat de pasajul din manualul de cultură civică pentru clasa a VII-a, citat mai sus. „Ceea ce susțin autoarele este confirmat chiar de către legislația actuală din România, potrivit căreia, de pildă, concediul de creștere a copilului nu mai este «concediu maternal», putând fi solicitat de oricare dintre părinți – o măsură pe care o consider benefică pentru relația de cuplu, în vederea alegerii soluțiilor optime pentru creșterea copiilor”.
În concluzie, acuzele aduse de Coaliția pentru Familie sunt nefondate, consideră Liviu Papadima: „a prezenta elevilor lucrurile așa cum sunt de fapt în lumea contemporană nu este niciun fel de «propagandă», ci un deziderat firesc al cunoașterii”.
Citește și: