În medie, dăm 930 de lei pe telefon și 1.200 pe televizor.
Vânzările de smartphone-uri costisitoare s-au dublat ca valoare în primele șase luni față de același interval din 2017 la Flanco, iar la Emag numărul de telefoane vândute a crescut cu 30%.
În privința televizoarelor, modelele cu diagonala de peste 110 centimetri au consemnat creșteri între 40% și 60% în același interval la Flanco. De partea cealaltă, la eMag, un televizor din trei comercializate este 4K Ultra HD, iar cele HD sunt 43% din total.
Majorările de salarii s-au dus pe gadgeturi
Motivul îl constituie creșterile de salarii și reducerile de taxe din ultimii ani.
„Încă din 2016 am observat tendința cumpărătorilor noștri de a se orienta către produse capabile să le sporească confortul și să le facă viața mai frumoasă, deci cu specificații de top, chiar dacă prețul este mai ridicat, în cazul tuturor categoriilor de produse.
Această tendință este vizibilă mai cu seamă în cazul telefoanelor, unde valoarea medie a produselor vândute a crescut cu 9% față de anul trecut.
La nivel de piață, potrivit studiului GfK, smartphone-urile cu diagonală de peste 5,6 inchi și cele din cea mai ridicată clasă de preț au înregistrat valori de peste două ori mai mari decât în primul semestru din 2017″, spune Cătălin Croitoru, director pentru managementul produselor în cadrul Flanco.
Flanco este un retailer tradițional de electronice și electrocasnice, dar operează și un magazin online pe site-ul său. Compania este deținută de omul de afaceri Iulian Stanciu și are drept competitor direct Altex România, care operează magazinele Altex și Media Galaxy.
În domeniul online, cel mai mare retailer este eMag, controlat de grupul sud-african Naspers. Alți retaileri online sunt F64, Cel.ro, Quickmobile sau Evomag.
Vânzările de telefoane au crescut puternic
Investiția medie într-un telefon nou a crescut cu 9%, arată și datele Mag, iar vânzările de telefoane mobile au crescut cu o treime în prima jumătate de an.
„Românii sunt interesați de tehnologie și aleg produse care au specificații din ce în ce mai bune. În prima jumătate a anului 2018, numărul de telefoane mobile vândute a crescut cu peste 30% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În ceea ce privește investiția medie a unui client într-un nou telefon, aceasta a crescut în perioada menționată, cu aproximativ 9%”, arată reprezentanții eMag pentru Libertatea.
În 2017 s-au vândut în România 3,7 milioane de smartphone-uri și 1,1 milioane de terminale clasice. Cele mai populare sunt cele Samsung și Huawei, în vreme ce iPhone-urile de la Apple domină la capitolul valoare totală. De asemenea, brandul românesc Allview are vânzări importante.
În primele șase luni din acest an s-au vândut în România 1,6 milioane de smartphone-uri, în urcare cu 10% față de același interval din 2017. Din punctul de vedere al valorii însă creșterea este de 40% datorită orientării clienților către smartphone-uri mai scumpe. Prețul mediu este de 940 de lei.
La categoria telefoane clasice domină Nokia, brand deținut acum de către compania finlandeză HMD Global.
Televizoare mai mari
Același lucru se observă și în cazul televizoarelor. „Preferința pentru produse de calitate și cu specificații de top se păstrează și în cazul televizoarelor. Spre exemplu, la nivel de piață, televizoarele cu diagonală de peste 44 de inchi (110 centimetri) au înregistrat creșteri între 40% și 60%”, mai spune Cătălin Croitoru de la Flanco.
Datele eMag arată că o treime din totalul televizoarelor vândute în România sunt 4K Ultra HD, iar 43% sunt HD.
„Românii investesc în produse de calitate superioară, cu specificații din ce în ce mai bune. Acest trend poate fi remarcat și în cazul televizoarelor, aceștia preferând televizoare care redau imaginea la o rezoluție foarte bună. Astfel, în topul preferințelor sunt televizoarele 4K Ultra HD și cele HD.
Numărul de televizoarele HD vândute în prima jumătate a anului a crescut cu 9%, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2017, ajungând la 43% din numărul total de vânzări, iar vânzările de televizoare 4K Ultra HD au crescut cu 7% și reprezintă 34% din numărul total de televizoare vândute”, potrivit eMag.
Ce înseamnă 4K Ultra HD
Televizoarele 4K Ultra HD sunt cele care au o rezoluție de 3.840 pixeli pe orizontală și 2.160 de pixeli pe verticală. Acestea vin în versiuni pornind de la 102 centimetri până la 2 metri diagonală.
Pentru cei care au de gând să își cumpere un televizor 4K Ultra HD, Libertatea a întocmit un ghid util în aceste momente.
Televizoarele Full HD au o rezoluție de 1.920 x 1.080 de pixeli și vin și acestea în mai multe mărimi, de la diagonale de 56 de centimetri până la 189 de centimetri.
Rezoluția HD înseamnă că televizoarele au 1.366 x 768 de pixeli.
Cu cât rezoluția este mai mare, cu atât claritatea imaginii este teoretic mai bună. Acest lucru se întâmplă însă doar dacă transmisia este la rândul ei făcută la rezoluție mare, dar depinde și de factori precum tipul display-ului și iluminarea.
Samsung este lider de piață în privința televizoarelor vândute atât în România, cât și la nivel mondial. Alte companii concurente sunt LG, Sony, Panasonic, Philips, Sharp, Toshiba, dar și brandurile românești Horizon și Star-Light.
Anual, în România se vând 1,5 milioane de televizoare, iar prețul mediu este în jur de 1.200 de lei, potrivit datelor Samsung. Din total, circa 35% sunt televizoare inteligente.