UPDATE. Comisiile pentru industrii, buget şi administraţie publică din Camera Deputaţilor au aprobat, marţi, după mai bine de şapte ore de discuţii, modificările la legea offshore. S-au înregistrat 31 de voturi pentru, 10 împotrivă şi 4 abţineri.
Deputaţii din comisii au aprobat un amendament potrivit căruia „titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei legi beneficiază, pe toată perioada derulării acestora, de nivelul de redevenţă, cotele procentuale de redevenţă petrolieră, pragurile de producţie brută aferente acestor cote existente la data intrării în vigoare a prezentei legi”.
Opoziţie: Legea aceasta va încătușa statul român pe toată perioada exploatărilor, decenii întregi de acum încolo
USR a transmis, după votul din şedinţă, că „impredictibilitatea și proasta formulare a acestei legi vor fi o vulnerabilitate pentru statul român zeci de ani de acum încolo”.
„Poate nu realizăm, dar legea aceasta va încătușa statul român pe toată perioada exploatărilor, decenii întregi de acum încolo. De aceea este extrem de important să fie gândită și formulată bine”, a scrie deputatul PNL Claudiu Năsui, pe Facebook.
Ruptură PSD-ALDE, pe legea offshore; Parlamentarii ALDE au părăsit lucrările comisiei
Deputaţii ALDE au părăsit dezbaterile din comisiile de specialitate pe legea offshore, liderul deputaţilor ALDE Varujan Vosganian spunând că această dezbatere este „o improvizaţie”.
ALDE acuză că nu există o evaluare a impactului bugetar, o evaluare clară a resurselor şi nici un punct de vedere al Guvernului.
„Dacă Guvernul a dat bir cu fugiţii, cu cine aţi lucrat aceste amendamente? Nu s-a mai întâmplat să se modifice prevederi fiscal bugetare fără un studiu privind impactul bugetar. Este straniu că noi votăm o lege cu atâtea modificări la o lege care am votat-o acum două luni. Ce s-a întâmplat în aceste două luni? Cât de serioşi suntem în aceste modificări? Nu mi s-a mai întâmplat să votez fără să ştim care este valoarea resurselor. ALDE nu participă la această dezbatere care mi se pare o improvizaţie. O să solicităm în plen retrimiterea la comisie, ca noi să putem vota în cunoştinţă de cauză, să ştim impactul bugetar, o evaluare clară a resurselor şi să avem un punct de vedere al Guvernului”, a spus Varujan Vosganian, în şedinţa comisiilor reunite de industrii, buget şi administraţie ale Camerei Deputaţilor.
El a subliniat că Ministerul Energiei nu are nicio competenţă privind impactul fiscal bugetar.
„L-am întrebat pe ministrul Energiei şi mi-a spus că nu are cunoştinţă de aceste amendamente pe care dumneavoastră le-aţi pregătit azi dimineaţă”, i-a spus Vosganian preşedintelui Comisiei pentru industrii Iulian Iancu.
Varujan Vosganian: „Eu cu improvizaţii din astea, mă scuzaţi, eu nu merg!”
Deputatul ALDE susţine că orice modificare de impozite îi afectează pe români şi statul.
„Spuneţi-mi şi mie cât am câştigat la 60 %, la 30 %, 10 %. Eu cu improvizaţii din astea mă scuzaţi eu nu merg. Aveţi prilejul ca până la plen să spuneţi care va fi câştigul statului român pe diverse scenarii şi vă asigur că voi fi primul să care să o votez. Dacă nu, o să consider că este o improvizaţie şi nu o să votez”, a spus Vosganian.
În replică, social-democratul Iulian Iancu a arătat că amendamentele sunt mai favorabile decât forma iniţială a legii.
„Avem un studiu (…) prezentat de companii şi mai este un studiu făcut cu Ministerul de Finanţe cu ANAF. Câştigăm 8,8 miliarde de euro şi suntem supăraţi şi părăsim sala. Foarte interesant”, a susţinut Iancu.
Ce amendamente susţine PSD:
Amendamentele noi aprobate în comisii:
Art 18 Titularii de acorduri petroliere refereritoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a legii beneficiază, pe toată perioada derulării acestora, de nivelul de redevență, cotele procentuale de redevență petrolieră, pragurile de producție brută aferente acestor cote existente la data intrării în vigoare a legii
Art. 19, alin 2 Prin venit suplimentar se înțelege diferența dintre prețul mediu ponderat al gazelor naturale vândute din producția internă proprie din perimetrele offshore și prețul de achiziție a gazelor naturale din producția internă pentru clienții casnici și noncasnici în anul 2012, respectiv 47,71 lei/MWh, înmulțită cu volumele de gaze vândute din producția internă din perimetrele offshore. (Nota Red La articolul 19. alin 1. se prevede că titularii sunt obligați la calcularea, declararea și plata unui impozit asupra veniturilor suplimentare offshore).
Art. 19, alin 3 Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore prevăzut la alin 1 se calculează prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul, după caz, asupra veniturilor suplimentare obținute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore, așa cum acestea sunt determinate potrivit Anexei 2 (…), impozit din care se deduce valoarea investițiilor upstream. Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore ține seama de prețul de referință stabilit de ANRM pentru calculul redevențelor. Tranzacțiile desfășurate sub prețul de referință se impozitează la prețul de referință. Procentele de calcul a impozitului se calculează pe baza prețurilor de vânzare a gazelor naturale practicate de către titularii de acorduri petroliere offshore pe baza grilei de prețuri de mai jos, ajustate anual începând cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al prețurilor de consum:
- a) 30% din venitul suplimentar pentru prețurile de până la 85 lei/MWh inclusiv
- b) 15% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 85 lei/MWh și mai mici sau egale cu 100 lei/MWh
- c) 30% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 100 lei/MWh și mai mici sau egale cu 115 lei/MWh
- d) 35% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 115 lei/MWh și mai mici sau egale cu 130 lei/MWh
- e) 40% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 130 lei/MWh și mai mici sau egale cu 145 lei/MWh
- f) 50% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 145 lei/MWh și mai mici sau egale cu 160 lei/MWh
- g) 55% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 160 lei/MWh și mai mici sau egale cu 175 lei/MWh
- h) 60% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 175 lei și mai mici sau egale cu 190 lei/MWh
- i) 70% din veniturile suplimentare obținute în urma practicării unor prețuri mai mari de 190 lei/MWh
Proiectul de lege se află la reexaminare în Parlament la cererea preşedintelui Klaus Iohannis, şi trebuia să fie dezbătut în comisii şi adoptat de plenul Camerei încă de săptămâna trecută, după ce a trecut cu greu şi de Senat.
La Senat, principalele amendamente adoptate, propuse de PSD, se referă la posibilitatea ca investitorii să-şi deducă banii din investiţia făcută. Astfel, conform celor stabilite la Senat, investitorul poate să-şi deducă maximum 60% din valoarea veniturilor suplimentare.