Oamenii nu s-au înghesuit să se plimbe cu vaporașele, însă primarul Timișoarei, Nicolae Robu, a fost tot un zâmbet la cursa inaugurală.
După doi ani în care timișorenii s-au uitat la vaporașele care nu puteau fi folosite pentru transport public, autoritățile au reușit în sfârșit să pună la punct ultimele detalii pentru a da drumul din nou, după 51 de ani, transportului de pasageri pe Bega, aceasta fiind o condiție în cadrul unui proiect cu fonduri europene pentru reamenarea malurilor Begăi. Stațiile vaporașelor s-au construit cu bani europeni.
Joi dimineață, la ora 7.33, primarul Timișoarei, Nicolae Robu, și directorul Societății de Transport Public Timișoara, liberalul Nicu Bitea, au urcat în vaporaș în Stația Catedrala Mitropolitană, la cursa inaugurală. Același lucru s-a întâmplat și în urmă cu doi ani, când la Timișoara sosea primul vaporaș din cele șapte cumpărate de Primăria Timișoara cu aproape 2 milioane de euro. Acum e oficial însă! Timișoara are iarăși transport de persoane după un program de funcționare pe Bega.
Libertatea a prins primul călător, care era și singurul, al primei curse de pe Bega. Omul nu a fost prea dornic să schimbe impresii, dar a ținut să precizeze că a fost respectat programul anunțat și că plimbarea a fost „ușoară, lină, fără valuri”.
Trei ambarcațiuni cu trei echipaje de câte patru persoane asigură transportul în comun pe Bega, de luni până vineri, între orele 7.00 – 18.00. La sfârșit de săptămână va circula un singur vaporaș, dar în regim de agrement, între orele 11.00 – 18.00, iar plimbările cu acesta vor fi gratuite în continuare.
Pentru transportul în comun, călătoria costă 1 leu, iar cei care circulă gratuit cu autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele orașului beneficiază de gratuitate și la plimbările cu vaporașele.
Ambarcațiunile opresc în nouă stații.
Reporterul Libertatea s-a plimbat cu vaporașul Decebal, alături de primarul Timișoarei, șeful STPT și alți câțiva angajați din cadrul societății. În total, în primele curse ale zilei, așteptate de jumătate de secol, n-au urcat nici zece călători curioși.
„E foarte bine că se poate merge cu vaporașul, pot să merg din Badea Cârțan în Maria mai repede. Obișnuiesc să merg cu bicicleta sau pe jos, fac 15, respectiv 30 de minute. Mi-e mai comod cu vaporașul”, ne-a spus o tânără care a decis ca joi să meargă la lucru cu vaporașul.
Alexandru a așteptat și el într-o stație ca să meargă spre centru. A recunoscut că, deși știa că vaporașele sunt de doi ani la Timișoara, joi a urcat pentru prima dată într-unul. A scris și el istorie, chiar alături de primarul Nicolae Robu, care a ținut să adune impresii de la puținii călători curioși.
„Când am de mers în cealaltă parte a orașului, mi se pare că e ok. Într-adevăr este destul de limitat, pentru că poți să mergi doar pe o direcție, nu oriunde în oraș, dar, comparând cu autobuzele și tramvaiele, cred că este mai avantajos ca timp”, ne-a mărturisit un alt călător.
Căpitanul Lucian Manea a condus primul vaporaș care a funcționat în regim de transport în comun pe Bega, joi dimineață.
„Suntem puțin emoționați și onorați în același timp, ca după 50 de ani să fim primii marinari care avem onoarea să participăm la transportul în comun pe Bega. Noi suntem pregătiți cu totul, o cursă durează aproape 60 de minute, cu acostări, îmbarcări și debarcări. Timpul între stații este foarte bun, de la 3 la 8 minute maximum pe amonte. Viteza maxim admisă pe Bega este 12 km/h, iar sub poduri 5 km/h. Vaporașele mi se par superbe, sunt inedite”, ne-a spus căpitanul de pe Bega.
„De 50 de ani aștept să se reintroducă vaporașele pe Bega”
Unul dintre cei mai încântați pasageri ne-a mărturisit că așteaptă acest moment din 1967, de când a fost întrerupt transportul de persoane pe Bega.
„Ar fi bine dacă ar circula așa la sfârșit de săptămână. Am așteptat atâta timp să apară, de 50 de ani aștept să se introducă transportul pe Bega. Sper să vină lumea, să fie încântată, să fie bine”, a spus călătorul.
Autoritățile locale susțin că transportul pe apă este extrem de rentabil și că vaporașele consumă aproape 4 litri de motorină pentru o cursă, mai exact cam 20 de lei.
Dacă oamenii au fost rezervați cu privire la transportul public pe apă, primarul Nicolae Robu a fost tot un zâmbet. S-a întristat puțin pentru că nu a reușit să prindă biletul cu numărul 1, ci doar pe cel cu numărul 4. Edilul n-a scos bani din buzunar pentru plimbare și a acceptat să-i facă cinste cu o plimbare pe Bega, într-un moment istoric, directorul Societății de Transport Public Timișoara.
„Vrem să încurajăm transportul public și vrem să profităm de faptul că Timișoara are o apă precum Bega”, a spus edilul Timișoarei, adăugând că vaporașele sunt „foarte confortabile”.
Deși Timișoara are șapte vaporașe, doar trei asigură transportul în comun pe Bega, iar unul îi va plimba pe cei interesați în regim de agrement, la sfârșit de săptămână. STPT nu a angajat suficienți oameni care să lucreze în cadrul Direcției de Transport Naval.
„Cele șapte vaporașe circulă prin rotație. Avem nevoie încă un pic și de personal. (…). Vom face relocări din cadrul STPT. Obligatoriu 3 vaporașe sunt pe traseu în fiecare zi și vom vedea exact cererea, iar pe parcurs vom îmbunătăți acest subsistem”, a explicat Nicu Bitea, directorul STPT.
Societatea este obligată prin proiect să aibă 68 de angajați la Transport Naval, însă momentan are doar 26 de persoane angajate.
Cele șapte vaporașe cumpărate de Primăria Timișoara au ajuns de doi ani în orașul de pe Bega și au costat aproape 2 milioane de euro, fiind construite de la zero de o firmă din Galați. Fiecare ambarcațiune are aer condiționat, utilități, instalație de sunet, veste de salvare și poate transporta 50 de călători.
Prima cursă de pasageri pe Bega s-a înregistrat în 1869, fiind întrerupt transportul de pasageri pe canal în 1967, adică în urmă cu 51 de ani. Bega a fost primul canal navigabil din România. Pe viitor, autoritățile locale speră să poată face plimbări cu vaporașele până în Serbia.
Citește și:
ANALIZĂ | Bomba fiscală. Milioane de români se pot trezi cu pensii mai mici