Monitorul, Botoșăneanul sau Gazeta de Botoșani. E clar că botoșăneanul avea de unde alege atunci când se oprea, curios, în fața chioșcului de ziare. Mai avea însă la ofertă și revista Școlii de Arte și Meserii din Vorniceni, făcut de elevul pe atunci, Cosmin Scripcaru.
Tot el încerca să îl vândă și umbla toată ziua prin oraș pentru asta. Și reușea. Mai avea și un rucsac plin cu cartele electronice de vânzare. Puștiul de 15 ani voia să fie independent.
Patru ani mai târziu, are deja o afacere care îi aduce ceva profit și e student la o universitate căreia nu-i pasă de cât de mult tocești, ci de cât profit poți să scoți.
Partenerul său, Alex Burghelia, este la fel de înnebunit după afaceri. „Dacă Cosmin s-a apucat la 15 ani de făcut bani, eu m-am apucat ceva mai târziu, undeva la 16. Am început făcând poze la evenimente împreună cu unchiul meu. Am mai vândut lucruri pe internet”, spune Alex. Amândoi sunt o specie aparte de tineri care sunt setați de mici pe a face afaceri din orice. Și au curaj. Așa au ajuns la Entrepreneurship Academy, o universitate privată unde ești „trecut” doar dacă îți manageriezi cum trebuie afacerea.
Mulaje de mâini făcute acasă
Băieții au căutat o idee care să se potrivească pe piața românească și au înființat memoshop.ro, un magazin online unde vând un kit de mulaje pentru mâini. Practic, primești o cutie acasă cu tot ce îți trebuie pentru a face un bibelou din mâna ta împreunată cu a prietenului tău, din piciorușul bebelușului sau din palmele tuturor membrilor familiei. „Noi îți trimitem acasă kitul complet și tu ai nevoie doar de apă rece și un mixer. Kitul conține două tipuri de prafuri, un manual de instrucțiuni, un recipient de plastic, un instrument de lemn și mănuși de protecție”, dă explicații Cosmin. Un astfel de kit costă în jur de 200 de lei.
Numai luna trecută au fost înființate aproape 200 de SRL-D-uri, adică societăți comerciale „debutant”, pentru persoane care n-au mai avut niciodată firmă. Abia după înființare începe nebunia.
Ioana și Oana știu asta, dar nu se sperie. Au pus singure pe picioare Zoe Studio, un atelier de personalizări de haine. Ioana Zoe Mărgineanu a aplicat de la 18 ani la Start-up Nation și a câștigat un grant. Așa și-a cumpărat utilajele pentru atelier. „Concurenții noștri sunt foarte mari, nu iau comenzi mici, nu au grijă de clienți. Ideea la Zoe Studio este să avem grijă de fiecare client ca și cum ne-am face noi hainele proprii. Lucrăm cu studenți de la Unarte, care nu au unde să-și facă imprimările și broderiile pentru examene”, explică tânăra ce le diferențiază pe ele de restul pieței.
Imprimerie de haine cu grijă pentru client
Oana Petrică, „her little helper” (mica ei ajutoare – n.r.), cum o numește glumind, a vrut mereu să fie pe picioarele ei. Așa că alegerea unei facultăți unde se pune accentul pe practică a fost răspunsul pentru ce-și dorea. „Știam că nu va fi ca la facultățile de stat. Mi-am confirmat apoi că aici facem business, nu doar vorbim despre el și avem ca profesori oameni, experți, care au și ei, la rândul lor, afaceri. Nu vorbesc din cărți. Când le povestesc altora, care nu știu de facultatea asta, că eu mă lupt în fiecare zi cu clienți, eseuri, le vine greu să-și închipuie”, spune Oana.
„Eu am aplicat la facultatea asta pentru că mi-a zis tatăl meu, i-a plăcut ideea. La început am fost reticentă – eu, nu părinții mei -, dar mi-a plăcut mai mult opțiunea asta decât să plec în străinătate, de exemplu”, își justifică opțiunea și Ioana.