Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România (FAPR), vă spune ce erori apar frecvent în conducerea asociaţiei de proprietari, pentru ca să fiţi pregătiţi să-i atenţionaţi pe vinovaţi, înainte de a fi prea târziu.
– Neintroducerea în lista lunară de plată a proprietarilor spaţiilor comerciale de la parterul blocului. Conform Legii nr. 230/2007, toţi proprietarii, indiferent de natura proprietăţii lor, au aceleaşi obligaţii faţă de asociaţia de proprietari.
– Neplata la timp a facturilor la utilităţi şi acumularea de res- tanţe foarte mari. Dacă administratorul nu merge la discuţii cu reprezentanţii regiilor pentru eşalonarea plăţilor, blocul e în pericol de a rămâne fără apă rece ori caldă, căldură sau gaze.
– Administratorul poate greşi prin neaplicarea unui sistem propriu de penalizări al asociaţiei, prin care restanţierii să suporte pierderile financiare generate de neplata facturilor ori de achitarea acestora cu banii celorlalţi proprietari.
– Scutirea proprietarului- stat (primării, agenţii, ministere, regii etc.) de la plata obligaţiilor legale pentru apartamentele sau spaţiile pe care aceste instituţii le deţin în cadrul blocurilor. E bine să ştiţi că proprietarul- stat care nu plăteşte întreţinerea devine restanţier şi poate fi executat silit ca oricare alt proprietar restanţier.
– Cheltuirea unor sume mari pentru servicii de proastă calitate (reparaţii făcute de formă sau doar pe hârtie, verificări sau expertize financiare realizate de nepricepuţi în domeniu ş.a.).
– Neeliminarea cauzelor care conduc lunar la existenţa unor pierderi mari ale consumului comun de apă rece şi caldă.
– Tolerarea furtului de apă şi de gaze produs de unii dintre proprietari.