Apelează la tine o rudă din provincie: şi-a găsit un loc de muncă în oraşul tău şi ar vrea să-şi facă şi buletin în localitate. Dar trebuie să o ia cineva în spaţiu. Sângele apă nu se face, aşa că te oferi să o ajuţi chiar tu. Pregătiţi actele necesare şi vă prezentaţi la cel mai apropiat serviciu pentru evidenţa populaţiei. Depuneţi dosarul şi, în termenul legal de 30 de zile, maximum 45 de zile, ruda intră în posesia cărţii de identitate pe care figurează, ca domiciliu stabil (locuinţă statornică), adresa ta. Dar, atenţie!, dacă ai crezut că persoana respectivă va locui la tine doar atât timp cât vrei tu, te-ai înşelat.
Ce portiţă de scăpare ai
Cartea de identitate pe care tocmai a obţinut-o proaspătul tău colocatar este valabilă 10 ani. Timp în care domiciliul său stabil va fi la tine acasă. Aşa spune legea. Iar dacă ai luat în spaţiu un unchi de 55 de ani, la tine rămâne pe viaţă: aceasta este vârsta la care se eliberează ultimul act de identitate pentru cetăţenii români cu domiciliul în România. Acest termen generos e întrerupt doar dacă persoana respectivă pierde cartea de identitate, dacă îi este furată sau se deteriorează. Atunci trebuie să solicite o alta şi are din nou nevoie de prezenţa ta la serviciul de evidenţa populaţiei, ca să o iei în spaţiu. Iar dacă nu mai eşti de acord, va trebui să îşi găsească alt găzduitor.
Alternativa: viza de reşedinţă
Cunoscută sub denumirea de flotant, viza de reşedinţă se aplică pe un autocolant, pe versoul cărţii de identitate a solicitantului. Acesta nu îşi schimbă domiciliul stabil, dar poate locui legal şi la tine, atât timp cât îi acorzi dreptul la reşedinţă: minimum o lună, maximum un an. Şi se poate reînnoi atâta vreme cât doriţi şi tu, şi cel pe care ţii să îl ajuţi astfel.
Actele care trebuie depuse la dosar
Ne oferă informaţia Cristina Crăciun (foto), inspector în Direcţia Locală de Evidenţa Persoanelor sector 6, Serviciul Evidenţa Persoanelor.
SCHIMBAREA DOMICILIULUI:
- cererea de eliberare a actului de identitate, semnată de solicitant
- actul de identitate anterior şi cartea de alegător ale solicitantului
- certificatul de naştere şi cel de căsătorie (original şi copie)
- hotărârea de divorţ definitivă şi irevocabilă sau certificatul de deces al soţului/soţiei (original şi copie)
- actul de proprietate (original şi copie)
- timbru fiscal de 5 lei, de la poştă, contravaloarea cărţii de identitate: 7 lei, achitată la sediul de primire documente
- cartea de identitate a găzduitorului (obligatoriu prezent).
VIZA DE REŞEDINŢĂ
- cererea de stabilire a reşedinţei, completată de găzduitor
- actul de proprietate asupra locuinţei (original şi copie)
- actul de identitate al solicitantului
- actul de identitate al găzduitorului (obligatoriu prezent)
- timbru fiscal de 5 lei.