Partidele cauta, dupa socul de duminica, explicatii atat pentru scorurile departe de sondajele de dinainte, cat si pentru absenteismul populatiei. Se invoca tot soiul de motive fistichii. Nimeni nu se uita-n ograda sa. Or, campania electorala a aratat partidele asa cum sunt. Multe din ele, niste forme fara continut. Oferta a fost slaba si neconvingatoare. Majoritatea candidatilor care s-au perindat pe micile ecrane au fost ori ilustri necunoscuti, ori niste cate si tupeisti, convinsi ca verbiajul e suficient spre a-i propulsa. Sau spre a pacali electoratul. Fara a fi in stare sa priceapa ca nu mai pot insela alegatorii ca pana nu de mult, in jocuri de alba-neagra. Ca, intre timp, electoratul s-a maturizat, ba s-a si desteptat si a inceput sa cantareasca mai atent ofertele, abia dupa aceea ducandu-se la urne. Ori, in absenta unor argumente convingatoare din partea unui partid sau a altuia, preferand sa nu voteze. Ceea ce inseamna, de fapt, un vot negativ la adresa intregii clase politice. Nu intamplator absenteismul cel mai ridicat a fost in orase, acolo unde alegatorii au un grad de pregatire superior celor din mediul rural. Desi nici la tara primarii n-au mai prea izbutit sa-i scoata pe oameni din case. Per ansamblu, electoratul a sanctionat sever si modul abuziv in care presedintele si-a lipit referendumul de europarlamentare. Populatia a intuit rapid ca tema interna, chiar daca in sine era de interes, fusese virusata de o veche rafuiala personala.
Aud liderii unor partide luandu-si scorurile drept definitorii pentru localele si parlamentarele din 2008. Daca vor continua sa incerce a ameti lumea cu vorbe, neoferind programe politice, economice si sociale, concrete si viabile, precum si candidati de calitate, ce au patit acum e floare la ureche.