Compania Națională de Autostrăzi a recunoscut cu seninătate, o situație absolut catastrofală, petrecută chiar sub ochii ei. O comisie de experți a evaluat starea autostrăzii recent inaugurate, Orăștie-Sibiu, și a constat infiltrații de apă care o fac deosebit de periculoasă, motiv pentru care trebuie demolată. Vorbim de un proiect de 200 de milioane de euro, bani proveniți din fonduri europene.
Vorbim mai exact de o porţiune de 200 de metri din autostradă, aflată în zona kilometrului 60 şi deschisă în noiembrie 2014, care va va fi demolată şi refăcută, teoretic, pe cheltuiala antreprenorului. Toată această acțiune trebuie să se încadreze în perioada de construcție + garanție, altfel statul român ar putea fi somat să dea înapoi finanțarea europeană, spun specialiștii.
”Vinovatul” așadar, firma italiană proiectantă denumită SALINI-IMPREGILO SpA, reprezentată în România de italianul David Basile, și cel care monitoriza lucrările, se poate spune că a comis o greșeală istorică pe care este probabil s-o plătească tot statul român.
Asta, în contextul în care această companie lucrează la adevărate capodopere inginerești prin toată lumea, cum ar fi construcția celui mai mare pod din lume. Salini Impregilo nu participă la licitații sub 100 de milioane de euro.
Din conducerea companiei SALINI impreglio SpA fac parte următorii: Pietro Salini (director executiv), Massimo Ferrari director financiar), Claudio Lautizi (manager operații internaționale), Michele Longo(manager operații locale)
Reamintim concluziile raportului care au condus la această decizie istorică:
„CNADNR, în baza unei expertize tehnice, a considerat si consideră că factorul antropic (activitatea de execuție) a avut un rol hotărâtor în apariția/declanșarea și evoluția fenomenelor de instabilitate din amplasament prin modul de organizare și desfășurare a lucrărilor fără respectarea prevederilor proiectului și a Caietelor de sarcini de terasamente și consolidări, ca și a altor reguli specifice existente în normele tehnice din România. Sistarea lucrărilor pe zonele instabile și cu potențial instabil pe perioade mari de timp (cca.1-1,5ani) fără luarea unor măsuri de urgență de protecție și reapărare a suprafețelor decapate și fisurate în scopul limitării efectului apei din precipitații a avut de asemenea un rol negativ asupra stabilității generale a amplasamentului. Un factor important care a influențat în mod semnificativ întârzierea finalizării tronsonului de autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3 îl reprezintă slaba calitate a lucrărilor executate de către Antreprenor, aspect evidențiat prin numărul considerabil de rapoarte de neconformitate emise de către Inginer în cadrul Contractului (aprox. 300 – nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor, execuția necorespunzătoare a lucrărilor, etc)”, se arată în comunicatul CNADNR din 21 iulie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro