Preţuri mai mici
Preţul călătoriei face diferenţa între operatorul feroviar de stat, CFR Călători, şi cei privaţi. Spre exemplu, pentru o călătorie pe ruta Bucureşti- Predeal cu trenul CFR Călători, un bilet la clasa a doua costă circa 45 de lei. Cu un tren privat, aceeaşi călătorie costă cu un sfert mai puţin, adică aproximativ 35 de lei.
Condiţii mai bune
Pe lângă un preţ mai redus, cei care călătoresc pe rutele operate de companiile private au parte şi de condiţii mai bune de transport. În plus, pe rutele scurte, unele trenuri private circulă cu o frecvenţă mai mare decât cele de stat. Iată şi alte avantaje:
- cu mici excepţii, trenurile private sunt mai curate decât cele de stat
- fiind dotate cu aer condiţionat, în trenurile private iarna este cald şi vara răcoare, spre deosebire de cele de stat, unde, de regulă, se întâmplă exact pe dos
- personalul trenului privat este la dispoziţia călătorilor şi răspunde mai prompt la solicitările acestora
- de regulă, trenurile private nu sunt asaltate de cerşetori şi de fel de fel de vânzători ambulanţi
- companiile private respectă programul stabilit, desigur în funcţie de trafic, şi oferă servicii moderne călătorilor, inclusiv acces gratuit la internet.
Concurenţa, în avantajul călătorilor
Concurenţa dintre trenurile private şi cele de stat este în avantajul călătorilor. Un exemplu în acest sens este intrarea recentă a companiei Softrans, cu trenul Hyperion, pe traseele spre mare şi spre munte, la preţuri mult sub cele practicate de CFR Călători.
Astfel, după ce în sezonul de vară a făcut traseul Craiova- Constanţa, la preţuri sub cele ale companiei de stat, începând din de 15 septembrie a.c., Hyperion face şi traseul Craiova- Bucureşti-Braşov, la un preţ mult mai mic decât cel practicat de CFR Călători.
Este adevărat că, fiind la început, Softrans a oferit tarife promoţionale: 55 de lei pentru Craiova-Braşov, în condiţiile în care la Bucureşti nu schimbi trenul, în timp ce la CFR Călători biletul costă 102 lei şi trebuie să schimbi la Bucureşti. Pe ruta Craiova-Bucureşti, biletul la Hyperion costă 40 de lei, în timp ce la CFR Călători costă 62 de lei.
Plus faptul că pasagerii din Hyperion beneficiază de un nivel redus de zgomote şi vibraţii, aer condiţionat, prize de 220V pentru alimentarea unor aparate personale şi, nu în ultimul rând, Wi-Fi gratuit.
Minusuri la călătoriile private
Principalul dezavantaj al trenurilor private constă în faptul că acestea nu acoperă decât o parte din traseele de călătorie din ţară, şi anume cele regionale. Regiotrans operează pe regionalele Alba, Arad, Bistriţa, Braşov, Craiova, Hunedoara, Iaşi, Timişoara, Mureş şi Bucureşti. Interregional operează în Cluj, Bistriţa şi Bihor, Transferoviar Călători în Galaţi, Bucureşti, Buzău, Prahova şi Bihor, iar Softrans doar pe traseele Craiova-Motru şi Craiova-Braşov. Chiar şi pe traseele cele mai solicitate (Bucureşti – Constanţa şi Bucureşti- Braşov) circulă prea puţine trenuri private, aceste trasee fiind în continuare apanajul CFR Călători.