Furtul de motorină pare să fi devenit tradiţie la RATB. Dacă anul trecut o grupare de vreo 20 şoferi - în cârdăşie cu lideri de sindicat de la autobazele Pipera, Floreasca, Ferentari, Alexandria, Nordului -, au devalizat rezervoarele autobuzelor pe care le conduceau, şi anul acesta lucrurile s-au derulat parcă trase la indigo. De astă dată, 18 şoferi de la Autobaza Titan, bine coordonaţi de trei indivizi, şi ei conducători auto la RATB, s-au pus pe treabă şi au golit rezervoarele maşinilor din care trăgeau, odată, chiar şi câte 100 de litri! Judiciariştii vorbesc despre o pagubă ce depăşeşte 40.000 de lei, dar mai-marii RATB încă nu au prezentat în anchetă un decont complet, document care va contura cu exactitate gaura făcută de hoţii de la RATB.
În autobuze aerul «fierbe» la peste 40˚C
Pentru a putea fura nestingheriţi, şoferi de pe liniile 101,104, 330 şi 335 au recurs la diverse stratageme - umilitoare pentru milioanele de călători care folosesc transportul în comun -, care să mascheze jaful îndreptat asupra maşinilor golite de carburant. În primul rând, au oprit aerul condiţionat transformând, astfel, autobuzele şi aşa ticsite, în cuptoare în care vara temperatura poate ajunge chiar şi la 50 de grade Celsius. Ba, unii dintre şoferi au lipit pe geamul cabinei, chipurile din respect pentru bucureşteni, un amărât de bilet prin care cereau un fel de scuze pentru nefuncţionarea instalaţiei de climatizare. De fapt, era acoperirea perfectă pentru un consum redus de carburant şi, prin urmare, pentru o economie substanţială ce urma să ajungă direct din rezervoarele autobuzeler în canistrele şoferilor- infractori! “Cei implicaţi în reţea trăgeau motorina din rezervoare în autobază. Îşi făceau socotelile, calculau consumul, iar diferenţa o luau în fiecare zi. Pentru că de vreo doi ani conducerea RATB a decis montarea unor site la rezervoare, şoferii foloseau un furtun care avea la un capăt între cinci şi opt terminaţii subţiri, care puteau să intre prin ochiurile sitei de protecţie. Noi i-am spus caracatiţă. Aşa, trăgeau între 15 şi 20 de litri din fiecare autobuz”, ne-au dezvăluit surse judiciare. Au fost cazuri în care hoţii au lăsat uscat rezervorul unui autozuz din care au scos tot, adică vreo 100 de litri. Ştiau, spun surse judiciare, că maşina urma să stea o perioadă mai lungă în garaj, pentru că şoferul pleca în concediu. În anumite discuţii care au ajuns probe la dosar, hoţii au fost înregistraţi spunând: “Hai să luăm tot. Ori o facem, ori nu. Colegul intră în libere”. Ca şi cum nu ar fi fost de ajuns că bucureştenul era pus la “fiert” pentru bunăstarea personală a conducătorilor auto care se îndeletniceau cu furtul de carburant din autobuzele Primăriei Capitalei, aceştia au mai patentat o metodă care să le ţină drept paravan pentru fărădelegi: făceau mai puţine curse.
Şoferii ţineau evidenţa furturilor
Zilnic, “săreau” chiar şi două ture, fireşte, spun anchetatorii, cu complicitatea celor plătiţi să-i ponteze la capăt de linie. Din această cauză, pe anumite trasee, maşinile veneau mai rar, iar timpii de aşteptare creşteau exponenţial cu nervii întinşi la maximum ai bucureştenilor “uitaţi” în staţii şi obligaţi mai apoi să călătorească precum sardelele, în condiţii de toată jena. Astfel, câştigurile ilegale ale şoferilor-hoţi care furau carburantul economisit creştea simţitor. În anchetă, cei mai mulţi dintre şoferii prinşi cu mâţa-n sac au recunoscut furtul. Nici nu prea aveau cum să n-o facă atâta vreme cât judiciariştii de la Poliţia Capitalei au descoperit înscrisuri care dovedesc furtul. Conducătorii auto erau atât de tipicari, încât îşi notau fiecare furăciune. Unul dintre ei, supărat nevoie mare că într-o zi a furat doar un litru de motorină, a făcut, în caietul său, o adnotare de tot râsul în concordanţă cu starea sa de spirit de moment: “Mă oftic!”.