Sub aspectul de om dur, de lup al mării, Traian Băsescu ascunde o fire extrem de sensibilă. Apropiaţii săi povestesc că şeful statului nu scapă nici o ocazie, atunci când este binedispus, să amintească de peripeţiile sale de pe vremea când comanda petrolierul “Biruinţa”, pe mările şi oceanele lumii. “A ţinut mult la nava asta şi la tot ce e legat de ea. E normal. Era tânăr şi îşi împlinise un vis, acela de a comanda cea mai mare navă românească”, ne-a povestit un amic al preşedintelui.
În august 2007, Traian Băsescu, scăpat de pericolul demiterii din funcţia de preşedinte, după încercarea adversarilor săi din PSD, PNL, PC şi UDMR, de a-l debarca, s-a prezentat, timp de patru zile, la cursuri la Constanţa. A urmat orele de pregătire pentru examenul de reînnoire a brevetului de comandant de cursă lungă, pe care l-a trecut cu brio. “Dacă ţin în mod deosebit la ceva este profesia mea”, a declarat el, la ieşirea de la examen.
Imediat după absolvire, şeful statului s-a înscris la cursurile de perfecţionare IMO (International Maritime Organisation). Acestea sunt urmate la fiecare cinci ani de marinarii profesionişti şi sunt obligatorii pentru a primi dreptul de navigare. Preşedintele a ales ca specializare doar tancurile petroliere, categorie la care se încadra fosta lui navă “Biruinţa”, devenită “Histria Crown”. Dorinţa sa, ştiută doar de câţiva apropiaţi, era să iasă în larg la bordul petrolierului pe care îl aştepta casarea. Conform normelor, după 23 de ani de activitate, nava urma să fie scoasă din uz şi transformată în fier vechi. Potrivit unor surse, Băsescu a luat legătura cu proprietarul de atunci al petrolierului, armatorul constănţean Constantin Bosânceanu, pentru a se interesa de soarta vasului. Nu a mai apucat însă să navigheze pe acesta. Cu toate că au trecut 13 luni de când nava a fost casată, şeful statului suspină şi astăzi după “Biruinţa”.
Încurcat de Summitul NATO
Dorinţa lui Traian Băsescu de a conduce petrolierul până în India, unde urma să fie dezmembrat, nu s-a împlinit. În decembrie 2007, reţinut de obligaţiile funcţiei de preşedinte, Băsescu nu şi-a putut găsi timp pentru a-şi lua concediul necesar unui voiaj mai lung. Summitul NATO, cel mai mare eveniment politic organizat vreodată de România, urma să aibă loc doar peste câteva luni, aşa că a fost nevoit să renunţe la idee.
A navigat pe cel mai mare petrolier
Nava “Biruinţa” a fost lansată la apă în 1984, fiind cel mai mare petrolier al flotei maritime a României, iar Traian Băsescu a fost numit, la doar 34 de ani, comandantul ei. După revoluţie, nava a fost vândută şi rebotezată “Iris Star”, iar apoi “Histria Crown”. În decembrie 2007, după 23 de ani de navigaţie, petrolierul a fost scos din uz şi dezmembrat.
A fost comandant de cursă lungă pe trei vapoare
Şeful statului, Traian Băsescu, a absolvit în 1976 Institutul de Marină “Mircea cel Bătrân”, Facultatea de Navigaţie, Secţia Comercială. Între 1976-1981 a fost ofiţer maritim gradele III, II şi I, pe nave de mare tonaj la NAVROM Constanţa. Din 1981 a devenit căpitan de cursă lungă, fiind până în 1987 comandant pe trei nave: Argeş, Crişana şi Biruinţa. Începând din 1987 a ocupat mai multe funcţii publice, fiind, pe rând, şef al agenţiei NAVROM din Anvers (1987), ministru al transporturilor (1991 – 1992, respectiv 1996 – 2000), primar al Capitalei (2000 – 2004) şi actualmente preşedinte al României.
Citeşte mâine…
Dezvăluiri senzaţionale despre Traian Băsescu şi George Copos