Această bătaie în justiţie a fost încurajată o dată cu aplicarea OUG 50/2010, cu privire la contractele de credit. După începerea aplicării ei, românii au început să atace băncile, iar acum, la un an de la declanşarea proceselor, tot mai multe dosare au primit sentinţe definitive şi irevocabile, în favoarea clienţilor. Carmen Creţu, avocat la Casa de Avocatură Coltuc a explicat pentru Libertatea care sunt cele mai frecvente situaţii în care persoanele cu credite câştigă în faţa băncilor:
-Există bănci care spun că dobânda e fixă, apoi clienţii descoperă că a devenit variabilă.
-În multe contracte de credit e precizat că”se poate modifica dobânda în funcţie de situaţia financiară de pe piaţa din România”, fără să fie precizat ce înseamnă acest lucru. Aceasta e o clauză abuzivă.
-Odată cu aplicarea Ordonanţei 50, multe bănci au transformat nefondat comisionul de risc, în comision de administrare. Acesta reprezintă circa 1% pe lună din valoarea creditului.
Reclamaţia trebuie depusă întâi la Protecţia Consumatorilor
”Mulţi clienţi nemulţumiti ai băncilor fac reclamaţie la ANPC, iar apoi devin parte în procesele derulate între această instituţie şi bănci. O parte din procese au ca obiect diverse clauze considerate abuzive, conform Legii nr. 193/2000. Instanţele au considerat, de multe ori ca fiind abuziv modul de calcul arbitrar al dobânzii, fără a se ţine cont de formulele şi clauzele stipulate în contract. De asemenea, au mai fost depistate probleme legate de majorările de cost impuse ca urmare a scăderii valorii garanţiilor colaterale”, a explicat pentru Libertatea Alexandra Popa, reprezentant al site-ului conso.ro.