O maşină înmatriculată în Bucureşti, de exemplu, are un cost al asigurării dublu faţă de un oraş de provincie în care traficul este mult mai lejer. Modelul de stabilire a riscului este copiat de la firmele occidentale, însă în România, din cauza veniturilor mici, asigurările ajung foarte costisitoare. Experţii Fiscului vor să se convingă de faptul că tarifele poliţelor RCA sunt justificate şi nu e vorba de un eventual export de profit care să ducă la pierderi care mai apoi să justifice ridicări de tarife ale poliţelor. Autoritatea de Supraveghere Financiară, care se uită la datele financiare ale jucătorilor din piaţă, ar fi observat fluxuri importante care ieşeau din firme către firme de reasigurare înregistrate prin offshore- uri. Altfel spus, există suspiciunea că banii ar fi ajuns în paradisurile financiare.
Ce criterii se iau în calculul tarifului de primă?
Companiile de asigurări realizează calculele de preţ pentru poliţele RCA în urma evaluării proprii a riscurilor asumate. La nivel general însă, se iau în calcul elemente ca: tipul de persoană asigurată (fizică/juridică), detalii despre autovehicul (ex.: tip, marcă, număr înmatriculare, capacitatea cilindrică etc.), detalii privind conducătorul auto (ex.: vârstă, dată obţinere permis, mediu urban/ rural etc.), istoricul daunelor produse unui autovehicul, enumeră Florentina Almăjan, directorul general al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare Reasigurare (UNSAR). De asemenea, sistemul de asigurare pe baza bonusmalus – în care şoferii care nu au făcut nici un accident timp de 7 ani pot primi reduceri de preţ la asigurare, iar ceilalţi sunt penalizaţi, adică vor plăti mai mult – influenţează evoluţia preţului RCA. La fel şi nivelul despăgubirilor pentru vătămări corporale şi daune morale. “În România nu există predictibilitate în acordarea acestor despăgubiri, iar sumele acordate pentru acelaşi tip de accident ajung să fie foarte diferite ca valoare. Acest fapt poate constitui, de asemenea, un element de creştere a preţului asigurării RCA”, explică şefa UNSAR.
Modificări în 2016
Dacă vei fi implicat într-un accident, vei putea repara maşina pe propria poliţă auto de răspundere civilă. Costul poliţei însă ar putea fi mai mare sau mai mic, în funcţie de numărul de amenzi pe care le-ai luat, dar şi de cât de puternică este maşina. Sunt două dintre modificările normei privind RCA, aprobate de ASF. Totodată, norma modificată prevede că asigurătorii vor emite doar poliţa RCA, fără Carte Verde, pentru vehiculele care nu pot circula în afara României, din cauza limitărilor tehnice. În această categorie se pot încadra mijloacele de transport în comun sau tractoarele cu regim special de înmatriculare. Asigurătorii sunt obligaţi şi să transmită în format electronic ASF ipotezele folosite, metodele actuariale şi justificarea aplicării acestora pentru calculul primelor, împreună cu baza de date utilizată pentru aceste calcule. Modificările vor intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. l
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro