Au început să ia măsuri!
După ce s-au fript cu supă, firmele de asigurare suflă şi în iaurt. Unele dintre ele au redus foarte mult sumele pe care le plătesc pentru anumite intervenţii chirurgicale în primele nouă luni după ce a fost cumpărată asigurarea. De exemplu, una dintre cele mai mari firme de asigurare plăteşte maximum 150 de lei pentru cezariene sau operaţii de menisc, dacă aceste intervenţii au loc în primele nouă luni. Această sumă nu poate fi suficientă pentru a acoperi costul operaţiilor şi atunci clientul este obligat să cotizeze mai multă vreme. Alte firme obligă clientul să cotizeze cel puţin un an.
Există însă, în continuare, variante fără nici un fel de limitări care pot fi găsite chiar cu o simplă căutare pe internet. În anul 2014, plăţile în baza asigurărilor private de sănătate au fost de două ori mai mari decât în 2013, deşi numărul românilor care au apelat la aceste servicii a fost de două ori mai mic.
Combinaţii de zeci de milioane de euro cu RCA şi CASCO
Cele mai cunoscute “hoţii legale” din lumea asigurărilor sunt cele cu poliţa obligatorie auto sau cu poliţa CASCO. Unii şoferi au găsit o metodă inedită să obţină pe maşinile lor mult mai mult decât fac. Ce-i drept îi ajută şi felul în care firmele de asigurare calculează valoarea maşinii. În cazul unei asigurări CASCO, firmele au un sistem de calcul care arată întotdeauna un preţ al maşinii mult mai mare decât cel real.
Firmele fac acest lucru pentru a putea lua mai mulţi bani de la clienţi, în fiecare an, însă de multe ori cad în groapa săpată chiar de ele. Cazurile când şoferii şi-au înscenat un accident cu daună totală pentru a lua banii de asigurare nu au fost rare în ultimii ani. Acelaşi lucru se poate face şi în baza poliţei RCA, în cazul în care este vorba despre doi şoferi înţeleşi. “De la începutul crizei financiare au fost multe, foarte multe situaţii în care am găsit şi chiar am demonstrat fraude cu asigurări auto. Din păcate, poliţia nu face nimic în general, deşi îi punem la dispoziţie toate dovezile”, ne-a declarat unul dintre specialiştii antifraudă ai unei mari firme de asigurare.
Au scăpat de leasing şi au rămas şi cu bani
Venirea crizei i-a prins cu datorii pe mulţi români. Unii dintre ei nu şi-au mai putut plăti ratele pentru leasing şi au pierdut maşina, ba chiar au rămas şi cu datorii către firmă. Alţii însă au găsit o metodă să scape de datorie şi să rămână şi cu ceva bani. “Am fost puşi de multe ori în faţa unor tentative ale şoferilor de a aduce maşina luată în leasing în daună totală ori prin distrugerea intenţionată, ori prin înscenarea furtului”, ne-a spus un specialist în asigurări auto.
Plătim toţi pentru câţiva
Nu există date clare despre pagubele provocate firmelor de asigurare. Se vorbeşte însă că unu din cinci dosare de daună este cu probleme. Aceasta ar însemna o notă de plată suplimentară de aproape 100 de milioane de euro. Şi aşa, firmele care vând asigurări auto plătesc din ce în ce mai multe daune. Singura metodă prin care pot rezolva problema va fi creşterea preţurilor pentru toţi asiguraţii, mai ales că poliţia nu face mare lucru pentru a opri fenomenul fraudelor, iar specialiştii în antifraudă din interiorul companiilor nu pot face faţă fenomenului.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro