La categoria “reţele rutiere” România ocupă un catastrofal loc 121 din 144 de state monitorizate, potrivit datelor recente publicate în raportul World Economic Forum. În Europa suntem pe ultimul loc la nivelul Uniunii Europene şi în rest avem în urma noastră doar Rusia, Moldova şi Ucraina. Evaluarea maximă este 7, iar cea minimă este 1. România a fost evaluată cu 2,8, la fel ca şi Brazilia, Costa Rica şi Liban. Rusia pe care noi am întrecut‑o are o evaluare de 2,7. În afară de reţele rutiere, România stă destul de prost la aproape toate capitolele, de la transparenţă şi eficienţă până la independenţa justiţiei, educaţie şi sănătate. În privinţa indepenţei justiţiei, de pildă, România s-a clasat pe locul 84, un loc mai prost decât cel ocupat de Tadjikistan, Botswana sau Namibia. La sănătate şi educaţie primară, ţara noastră e pe locul 88, după Vietnam şi Rwanda. Per total, potrivit indicelui global al competitivităţii, România s-a clasat pe locul 59, din cele 144 de economii analizate de specialişti. World Economic Forum realizează acest raport anual, începând cu 2005. Analiza se bazează pe datele furnizate de agenţiile internaţionale, ca UNESCO, FMI şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii.
Avem bani pentru Comarnic – Braşov, dar nu îi folosim
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat că va organiza o licitaţie pentru proiectarea şi execuţia sectoarelor Comarnic – Predeal şi Predeal – Cristian, precum şi a drumului de legătură de pe tronsonul Comarnic – Braşov, lucrări care se tot amână din 2004 încoace. Valoarea estimată a contractului este de aproximativ 380,03 milioane de lei, fără TVA – adică 104 milioane euro, inclusiv TVA, – cu finanţare de la, atenţie, bugetul de stat. Menţionăm că, pentru anul 2015, România beneficiază de 763,3 milioane de euro, bani europeni nerambursabili, pe care, dacă nu îi cheltuieşte până la sfârşitul acestui an, îi pierde. De ce nu sunt folosiţi aceşti bani, care ajung pentru şapte autostrăzi Comarnic – Braşov rămâne o enigmă.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro