Ion Dobran are acum 95 de ani, iar din ce-a trăit ar ieşi cu uşurinţă un film fabulos. Cea mai uluitoare perioadă a vieţii lui este cea în care şi-a riscat viaţa pentru ţară, luptând în cel de-al Doilea Război Mondial. Atunci, a trecut razant pe lângă moarte de cel puţin trei ori. Pentru că de trei ori a fost doborât avionul pe care-l pilota. “Am participat la peste 340 de misiuni, 74 de lupte aeriene şi am fost doborât de trei ori. M-am ridicat, m-am scuturat şi am cerut alt avion, ca să să plec iar la luptă”, ne-a mărturisit Dobran.
Generalul stă într-o casă care respiră istorie, ca şi el. Fiecare cameră e înţesată cu poze, machete de avioane şi decoraţii primite de el ori cărţi scrise despre el. Pentru fiecare întâmplare rememorată există, pe un perete, pe un pervaz ori pe marginea bibliotecii, o mărturie fizică. Iar când vorbeşte despre trecut, mai ales despre cel îndepărtat, îl vezi cum alunecă uşor pe panta amintirilor, retrăind fiecare moment. E marcat şi acum, ne-a mărturisit, de moartea a mii de camarazi în război – aviaţia română a pierdut, între anii 1941 şi 1945, peste 2.500 de aviatori, observatori, mecanici de avioane şi militari din trupele auxiliare. O mare parte dintre aceştia, ne-a dezvăluit Dobran, au pierit în lupta ce s-a dat pentru petrolul din subsolul ţării noastre: “Aviatorii americani şi români s-au luptat dur pentru petrolul României în cel de-al Doilea Război Mondial. Rafinăriile erau vitale pentru armatele lui Hitler, aşa că premierul britanic Winston Churchill şi preşedintele SUA Franklin D. Roosevelt le-au considerat ţinte strategice prioritare. Punctul central era la Ploieşti. Pentru a opri fluxul de ţiţei, 6.700 de bombardiere aliate B-24 şi B-17 au venit în misiuni în România între 1943 şi 1944. 2.500 de aviatori au căzut atunci victime raidurilor şi peste o mie au fost luaţi prizonieri”, ne-a dezvăluit generalul.
Comuniştii i-au luat casa
Ion Dobran s-a numărat printre norocoşi: s-a întors acasă de pe front viu şi întreg. Dar cam la atât s-a redus şansa sa. Pentru că, în scurt timp, a venit “recompensa” pentru faptele lui eroice. Comuniştii i-au luat casa. Apoi, l-au trimis la munca de jos, în uzină. “În 1952, când eram deja general de regiment, ne-au scos, pe mine şi pe ai mei, din casa de pe Popa Nan. Câteva decenii am stat în altă parte. În acest timp, am fost forţat să las aviaţia şi să lucrez cu soţia în uzină. Am ajuns strungar la «Timpuri Noi», într-o secţie făcută cu piloţi daţi afară. Le era teamă să nu cumva să părăsim ţara în zbor, aşa că mi-au retras licenţa. Nici măcar casca de aviator nu am putut s-o iau amintire, că mi-au sigilat biroul”, a povestit, trist, Dobran. După înlăturarea comuniştilor de la putere, în 1989, generalul şi-a revendicat casa şi a câştigat- o în instanţă. “Îmi doream să mă întorc în această casă pentru că este un loc foarte primitor, călduros iarna şi răcoros vara. Pentru familia mea m-am luptat şi m-am sacrificat. O s-o las moştenire copiilor şi nepoţilor mei”, ne-a mai mărturisit Dobran, care are doi copii, doi nepoţi şi doi strănepoţi.
Cum îşi petrece acum zilele fostul pilot? Citeşte, scrie, încinge câte o partidă de cărţi sau de rummy cu prietenii săi, se uită, nostalgic, la filme documentare care-l au ca subiect ori se plimbă. De când a rămas văduv – de câteva decenii, ne mărturiseşte – îşi mai şi găteşte din când în când, dar în mare parte de asta se ocupă o femeie care-l ajută cu treaba în casă şi pe care o plăteşte din pensia lui: “Am o femeie care vine în fiecare zi la curăţenie, spală, calcă, găteşte. Eu nu pot să fac toate astea. Sunt ca un măr – pe afară arăt bine, dar în interior s-a mai şubrezit una, alta. Copiilor nu le cer ajutorul, am o pensie destul de mare ca să mă descurc şi să trăiesc decent”.
În 2010 s-a întâlnit faţă în faţă cu inamicul din 1944
Generalul Ion Dobran (stânga) şi colonelul Barrie Davis, la întâlnirea din 2010, la Muzeul Aviaţiei din Bucureşti / foto: epa
Ion Dobran a fost protagonistul unei întâlniri istorice în ianuarie 2010: l-a cunoscut, după 66 de ani, pe unul dintre inamicii săi din cel de-al Doilea Război Mondial, pilotul american Barrie Davis. Acesta a venit în România, la Muzeul Aviaţiei din Capitală, pentru a se vedea cu generalul nostru. Dobran şi Davis s-au înfruntat în anul 1944 şi şi-au avariat reciproc avioanele. “Pe 6 iunie 1944 a fost un mare raid american în zona petroliferă. Am atacat o patrulă de Mustanguri, pe unul l-am atins serios, altul a tras el în mine. Mi-a nimerit radiatorul, lăsam o dâră de glicol în aer, am aterizat forţat într-un lan de porumb. Nu am ştiut pe cine am avariat”, ne-a povestit generalul. Cel avariat era Barrie Davis, care, pentru a scăpa cu viaţă, a aterizat forţat pe teritoriul Ucrainei.