Autentificarea contractului la notar
Contractul de închiriere este valabil şi dacă se încheie cu acordul părţilor, doar printr-un înscris sub semnătură privată, şi dacă documentul este autentificat de un notar. Specialiştii vă recomandă cea de-a doua variantă, care prezintă următoarele avantaje:
Autentificat la notariat, contractul constituie titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele şi în modalităţile stabilite în document, conform art. 1798 din noul Cod Civil;
Notarul asigură conformitatea actului cu legile în vigoare, a căror încălcare este adesea sancţionată chiar prin nulitatea actului; n Contractul de închiriere notarial are forţă probantă şi beneficiază de prezumţie de autenticitate şi validitate, fiind mult mai sigur din punct de vedere juridic (de exemplu, în cazul unui proces în instanţă);
Actul are dată certă, ceea ce înseamnă că este opozabil terţilor. Astfel, dacă vinzi apartamentul închiriat, noul proprietar nu îl va putea evacua pe chiriaş deoarece actul de închiriere îi este opozabil;
Actul prezintă elemente de siguranţă care îi îngreunează falsificarea: timbru sec, sigiliul şi semnătura notarului şi alte elemente de siguranţă, la cerere (hologramă imposibil de copiat, marcare cu tuş invizibil etc.).
Să mai notăm că preţul redactării şi autentificării unui contract este de circa 0,3% din valoarea chiriei pentru întreaga perioadă de închiriere prevăzută în contract, dar nu mai puţin de 50 de lei.
Impozitul şi CASS se plătesc anticipat
În baza declaraţiei de venituri estimate, Fiscul vă stabileşte valoarea taxelor aferente contractului de închiriere, sume care trebuie achitate anticipat. Este vorba de două obligaţii fiscale: impozitul pe venit, care este de 16% din chiria încasată de proprietar şi contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate (CASS ), care este de 5,5% (ambele se aplică la 75% din valoarea chiriei). Plăţile se efectuează în patru rate egale, până la data de 25, inclusiv, a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie.