– Preşedintele este ales dintre proprietarii membri ai asociaţiei şi are obligaţia să respecte interesele legitime ale tuturor locatarilor, să nu discrimineze ori să favorizeze pe cineva şi să nu-şi vadă doar propriile interese.
– Preşedintele e şeful administratorului şi reprezentantul legal al proprietarilor, dar nu-l poate demite pe administrator, atribuţie care e a comitetului executiv. Ca şef al personalului, controlează şi coordonează angajaţii.
– Poate lua decizii numai împreună cu jumătate plus unu dintre membrii comitetului executiv. Poate propune însă o hotărâre şi, dacă va fi considerată bună, va putea fi aplicată.
– E prima persoană care trebuie să respecte legea, statutul şi regulile asociaţiei de proprietari. Tot el trebuie să urmărească punerea în aplicare a hotărârilor din cadrul asociaţiei.
– E obligat să primească orice contestaţie, reclamaţie sau sesizare din partea oricărui proprietar, să o dea spre rezolvare şi să o urmărească până la definitivare.
– Dacă nu ia măsuri în caz de furt, înşelăciune sau abuz în serviciu, la cererea proprietarilor adresată instanţei, plăteşte şi el parte din pagubă.
– Semnează, cu rol de aviz, actele juridice sau contabile emise de asociaţie, cu excepţia chitanţelor de plată a întreţinerii.
– Aprobă efectuarea cheltuielilor din fondul de reparaţii şi cele pentru consumabile.
– Coordonează şi mediază situaţiile de criză precum litigii, avarii, accidente, catastrofe naturale ş.a.
Pont
Pentru a avea un preşedinte bun şi eficient, proprietarii, la începutul activităţii acestuia, trebuie să îi acorde o perioadă de probă. Dacă nu corespunde, atunci trebuie de urgenţă schimbat în mod legal şi democratic, întrucât timpul pierdut înseamnă în primul rând pierdere de bani. Pentru atribuţiile şi răspunderea sa, preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, la cererea sa, în baza unui contract de mandat conform hotărârii adunării generale a proprietarilor la început de an sau ulterior.