Fie că sunt vitezomani care se cred singuri pe străzi, fie şoferi beţi la volan sau pietoni neatenţi, toţi provoacă adevărate tragedii rutiere. Libertatea vă prezintă astăzi o hartă a “punctelor negre” din România, locuri în care moartea vine în doar o fracţiune de secundă.
Drumurile naţionale (DN) 1, 7, 2, 6 şi 1C, care “taie” spre Vest şi spre Est ţara îşi iau tributul. Şoselele sunt scăldate de sângele celor care, din dorinţa de a ajunge mai repede la destinaţie, uită elementare reguli de circulaţie. Libertatea vă prezintă o statistică, realizată pe primele cinci luni ale acestui an, cu şoselele morţii.
Astfel, pe DN 1, care face legătura între Capitală şi nordvestul ţării, până la Oradea, au avut loc 106 accidente – 42 de morţi şi 111 răniţi grav, pe DN 7 (Bucureşti- Arad-Nădlac), 87 de evenimente cu 38 de victime şi 80 de răniţi, pe DN 2 (Bucureşti-Suceava- Siret), 83 de tragedii soldate cu 40 de morţi şi 67 de răniţi, pe DN 6 (Bucureşti-Timişoara), 57 de accidente cu 34 de morţi şi 44 de răniţi şi pe DN 1C (Cluj- Napoca-Baia Mare- Halmeu), 27 de evenimente grave cu 12 victime şi 24 de oameni cu răni grave.
Cele mai multe tragedii, în Capitală
Pe străzile din oraşele şi judeţele ţării sunt, în continuare, sute de accidente. Asta deşi numărul evenimentelor rutiere e, din ianuarie şi până în mai, într- o uşoară scădere. Fruntaş în clasament este Bucureştiul. Pe arterele Capitalei au avut loc 391 de accidente, în urma cărora 40 de oameni au pierit, iar 379 au fost răniţi. Pe locul al doilea e judeţul Prahova. Aici, 27 dintre şoferi sau pietoni nu au mai ajuns niciodată lângă familiile lor. Alţi 131 au avut nevoie de îngrijiri medicale. Urmează Clujul, cu 124 de evenimente tragice, în urma cărora 35 de oameni s-au prăpădit, iar 112 au trecut prin mâna medicilor. Din Moldova, Iaşiul, cu 110 accidente, şi Bacăul, cu 106, completează judeţele în care moartea vine, ca o săgeată, pe şosele.
România, campioană la numărul de victime în accidente rutiere, anul trecut
România şi Malta sunt singurele ţări din UE unde numărul celor care au murit în accidente rutiere este mai mare în 2009, comparativ cu 2001, se arată într-un raport al Consiliului European de Siguranţă a Transporturilor (ETSC).
Ţara noastră are şi cea mai mare rată a mortalităţii din accidentele rutiere, raportată la numărul de locuitori, iar drumurile sunt de opt ori mai periculoase decât în Suedia. La o populaţie de 21,5 milioane de locuitori înseamnă că rata e de 130 de persoane decedate la un milion de locuitori. La fel de rău stau ţări precum Grecia (129), Polonia (120) şi Bulgaria (118). Raportul ETSC mai conţine informaţii despre numărul de amenzi date pentru depăşirea vitezei legale în diverse ţări din UE, iar în România, cu aproape un milion de amenzi date în 2008, raportul e de una la 20 de locuitori.
Doar 7 zile în care nu au pierit oameni
Într-o altă statistică, realizată pe primele şase luni din 2010, poliţiştii de la Rutieră spun că în această perioadă şi-au pierdut viaţa pe şosele 966 de persoane, dar, surprinzător, au existat şi şapte zile în care nu au fost victime. Zilele norocoase au fost:
– 31 ianuarie
– 25 februarie
– 12 martie
– 17 martie
– 10 aprilie
– 26 aprilie
– 26 iunie.