Istoricul, preşedinte onorific al AICC, a analizat o serie de statui realizate la Roma în timpul domniei lui Traian (98-117 d.Hr.), care îi prezintă pe daci în ipostaze demne. Interesant este că nu doar postura lor este una impozantă, dar că şi materialul din care sunt realizate unele dintre aceste statui de daci este unul special, care de regulă nu era folosit pentru ilustrarea popoarelor cucerite. Este vorba de profir roşu, material «rezervat» statuilor reprezentând împăraţi romani. Mai multe despre acest incitant subiect la baza căruia stau cercetări minuţioase ne-a borbit chiar Leonard Velcescu intr-un interviu acordat in exclusivitate ziarului Libertatea:
Cum a început interesul dumneavoastră pentru statuile de daci şi cât timp v-aţi dedicat studierii lor ?
Prin anii 1992-1994, când eram student la Sorbona-Paris IV, la istoria artei şi arheologiei, într-una dintre cărţile din bibliografia dată de profesori pentru pregatirea examenelor, am dat, din întâmplare, de nişte reprezentări statuare monumentale de «barbari». Am fost uimit de aceste statui care reprezentau nişte personaje într-o ţinută demnă şi impunătoare şi, în mod natural, m-am întrebat cine sunt. Citind bineinţeles explicaţiile date în această carte am aflat că aceste sculpturi de «barbari» sunt de fapt reprezentări de daci. Ceva mai târziu am aflat că aceste statui au fost realizate pentru Forul lui Traian, la Roma, şi de aici am început să aflu cât mai mult despre aceste reprezentări de daci, total necunoscute pentru mine şi de care nu ştiam absolut nimic. După master, am propus profesorilor de la Sorbona şi École Pratique des Hautes Études ca statuile de daci să fie subiectul meu de teză de doctorat. Subiectul a fost acceptat şi am susţinut teza de doctorat în anul 2000 la Sorbona, la École Pratique des Hautes Études.
În ce constă relevanţa culturală a acestor statui?
Imaginile de pe Columnă şi statuile de daci pun în evidenţă stilul sculpturii romane din timpul lui Traian şi oferă numeroase informaţii documentare. În primul rând, se observă calitatea ce caracterizează aceste reprezentări; figurile dacilor pot fi considerate ca fiind adevărate portrete, în sensul că prezintă asemănări evidente cu modelul sculptat, care particularizează fiecare personaj reprezentat. De asemenea, de remarcat este şi fizionomia lor aparte, naturală, demnă, nobilă, viguroasă şi dârză. Este deosebit de important de notat că marea majoritate a acestor sculpturi au fost realizate de artişti oficiali romani în momentul când arta romană se afla la apogeu, cu alte cuvinte, calitatea reprezentării figurii umane atinsese cel mai înalt grad artistic. Aceste portrete au fost realizate după viu, după modele reale, adică daci sau prizonieri daci, au servit ca studiu pentru a fi reprezentaţi în basoreliefurile Columnei lui Traian şi pentru statuile forului acestuia.
Sculptorii romani au înţeles şi în acelaşi timp au perceput, factor esenţial în domeniul artelor plastice, faptul că, înainte de a observa, studia şi reda fizionomia aspectului fizic exterior, trebuie decriptat şi înţeles mai întâi aspectul psihic, aspectul interior al fiecărui personaj, «portretul» lăuntric. Astfel, avem de-a face în realitate cu două portrete pentru fiecare personaj, cel exterior şi cel interior. Cele două portrete se unesc ca într-o simbioză perfectă, căpătând aspectul de «vivant», de real. Se poate presupune că de aici provine «misterul» şi prestigiul artei portretului şcolii romane din timpul lui Traian. Conform binecunoscutului dicton de mare esenţă «chipul reprezintă oglinda sufletului», sculptorii romani au înţeles acest rol primordial al psihicului care modelează, «sculptează» şi formează aspectul chipului exterior al omului.
Cât de importante sunt cercetările referitoare la statuile de daci pentru comunitatea stiinţifică internaţională ?
Aşa cum am arătat, Columna şi statuile monumentale ale dacilor au permis o mai bună cunoaştere a artei romane din perioada domniei lui Traian (98-117 d.Hr.) şi stilul artiştilor prestigioasei şcoli artistice din Roma. Se poate afirma că aceiaşi artişti care au sculptat compoziţiile Columnei au realizat de asemenea şi statuile de daci, în primul rând în ceea ce priveşte portretele personajelor. Stilul artistic este foarte apropiat şi se poate remarca faptul că aceleaşi personaje dace sunt reprezentate atât pe Columnă, cât şi în statui. De asemenea, imaginile de pe Columnă şi statuile de daci au perm is o mai clară percepere a legăturii dintre arta şi artiştii Renaşterii, Barocului, etc şi arta antică. Aceste sculpturi realizate în perioada lui Traian au servit ca bază, ca model, pentru artişti de mai târziu din perioada Renaşterii, Barocului, şi aşa mai departe, influenţându-le stilul, lucru vizibil în capodoperele lor celebre.Deci, importanţa istorică şi artistică a acestor opere antice este dublă: pentru cultura României şi pentru cea internaţională.
De ce credeţi că este important ca românii să cunoască aceste statui ?
Aceste cercetări privesc cultura României în mod direct şi sunt deosebit de importante. Cum importantă este şi promovarea şi dezvoltarea aplicaţiilor software de tip cultural, precum cele realizate de Gemini Solutions. Asemenea demersuri sunt foarte preţioase pentru societatea noastră, fiind de o foarte mare însemnătate pentru cultura, identitatea şi imaginea României în lume. Cunoaşterea cât mai justă a istoriei complexe a unui popor constituie identitatea lui culturală, fără de care el, poporul, nu poate supravieţui din punct de vedere spiritual.
Cum sunt promovate aceste monumente ?
În 2012, a fost realizat de AICC, în colaborare cu ingineri în informatică din Bucureşti, de la Gemini Solutions, un muzeu virtual sub forma unei pagini web care prezintă sculpturile de daci. Tot împreună cu ei am realizat şi un site despre Columnă: Tehnologia este foarte importantă pentru promovarea şi răspândirea culturii şi cu ajutorul ei publicul larg poate să fie constant informat.
Consideraţi încheiat studiul asupra statuilor sau cercetările dvs. continua, în vreun fel ?
Unul dintre profesorii mei de la Sorbona, domnul Philippe Bruneau, specialist în civilizaţia şi arta greacă, spunea: pentru cercetarea unui subiect, tot timpul trebuie să ne punem întrebări şi să găsim explicaţii plauzibile pentru ca subiectul cercetat să avanseze în mod cât mai ştiinţific. Iar cercetările legate de reprezentările de daci din Forul lui Traian sunt departe de a fi terminate. Subiectul este vast, cu numeroase ramificaţii şi semne de întrebare şi deosebit de important pentru cunoaşterea istoriei antice a României.
Culura românească, promovată cu ajutorul tehnologiei moderne
Zilele trecute, Biblioteca Naţională a fost locul ales de reprezentanţii Asociaţiei Identitate Culturală Contemporană (AICC) pentru organizarea unei conferinţe de presă dedicată ideii de promovare şi dezvoltare a aplicaţiilor software de tip cultural.
La eveniment au participat specialiști din industria IT şi oameni de cultură care au vorbit despre modul în care pot fi transmise și popularizate valorile autohtone. În cadrul evenimentului s-a vorbit despre instrumente software cu ajutorul cărora pot fi promovate simbolurile culturii românești. Astfel, inginerii IT prezenți la eveniment, au făcut referire la programe software interactive prin care pot fi accesate oricând informații referitoare la monumente importante
românești.Invitat special al evenimentului a fost istoricul Leonrd Velcescu, cel care s-a dedicat timp de 15 ani identificării şi analizării statuilorde daci realizate de sculptori romani.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro