Vrei să alimentezi maşina cu motorină? Un litru ajunge, în medie, la 2,38 lei.
Da, ai citit bine, pentru că diferenţa până la aproximativ 5,3 lei o reprezintă taxele ce ajung în bugetul statului. Din preţul de la pompă, mai mult de jumătate (55%) înseamnă TVA, accize şi alte taxe. Iar restul de 45% cumulează toate costurile logistice – de la prelucrarea materiei prime până la aducerea ei în benzinărie, inclusiv profitul companiei. După aplicarea accizei suplimentare de 7 eurocenti/ litru, România a ajuns să aibă un preţ pentru motorină mai mare decât toate ţările din regiune şi e pe locul 11 în UE.
Cursul dolarului dictează «scorul»
Litrul din motorină standard la noi costă, în medie, 1,153 euro, în timp ce media de preţ din cele 19 ţări din Eurozonă este de doar 1,151 euro pe litru, potrivit ultimului raport Oil Bulletin al Comisiei Europene, publicat în 12 octombrie. Pentru comparaţie, în Bulgaria, motorina costă 1,079 euro, iar în Ungaria – 1,121 euro. Dincolo de taxele statului, care se calculează în procente fixe, preţul carburanţilor este influenţat (mai ales) de cotaţiile internaţionale pentru petrol, plus cursul dolarului.
Altfel spus, dacă dolarul se apreciază faţă de leu, şi carburanţii se scumpesc.
Românii preferă maşinile diesel
54% din maşinile vândute în acest an în ţara noastră sunt pe motorină. Deşi costă mai mult decât automobilele pe benzină – cu 3 până la 7%, consumă mai puţin, iar durata de viaţă a motorului e mai mare. Totuşi, cele mai multe maşini aflate în circulaţie la noi sunt alimentate cu benzină. Explicaţia: peste jumătate din parcul auto are o vechime mai mare de 10 ani. Numărul autoturismelor aflate în circulaţie în România ajunge la 4,9 milioane, dintre care doar 1,74 milioane sunt pe motorină. Înmatriculările de maşini în primele 8 luni: Motorină: 33.226 maşini (54%) Benzină: 28.002 maşini (45,5%) Electric+Hibrid: 272 maşini (0,4%) sursa: APIA
Sursa: Oil Bulletin, Comisia Europeană –––––––→
La noapte se dă ora înapoi. Vezi cum trece România la ora de iarnă 2024!