Şi romii vor program diversificat
Cătălin Soare, organizator de nunţi exclusiviste din România, la care apelează cam toţi cei care urme a z ă să-şi pună pirostriile, a mărturisit că, până şi la romi, manelele au o pondere mai scăzută în programul artistic.
“Se mai cer şi acum manele, dar abia după două noaptea, când oamenii devin mai petrecăreţi, însă nu la fel ca înainte. De exemplu, la nunţile scumpe, precum şi la cele de romi, programul începe cu muzică clasică, cu un cvartet de coarde, apoi cu muzică uşoară, dance, populară şi abia spre dimineaţă manelele, iar atunci cântă cine mai apucă. Foarte bine merge şi Taraful de la Clejani. Liderul de piaţă este Florin Salam, care a beneficiat de o creştere de imagine tocmai pentru că a făcut o pauză şi s-a întors cu ceva nou. A furat şi de la Goran Bregovici, iar asta i-a prins foarte bine. Adrian Minune rămâne însă cel mai mare nume. Aceşti artişti au ştiut să se reinventeze şi au avut în spate oameni buni, care au provenit şi din alte sfere muzicale”.
Muzică populară în locul manelelor
Un alt cunoscut impresar şi organizator de evenimente, Radu Baron, a mărturisit pentru Libertatea că, foarte rar, nuntaşii apelează la el pentru a “închiria” manelişti pursânge. Totuşi, spune acesta, Adrian Minune, Florin Salam sau Jean de la Craiova sunt încă la mare căutare, dar tocmai pentru că nu mai cântă doar manele. “În prezent, fac mulţi bani doar în diaspora, unde încă se caută manelele. Şi-au schimbat stilul, să facă iar bani la nunţi. Mă refer aici la maneliştii cu valoare, care au rezistat până acum, datorită faptului că au ştiut să se adapteze noilor cerinţe.
De exemplu, Jean de la Craiova a dat-o şi pe reggaeton, iar Salam pe house. De ceva timp nu se mai cer manele la nunţi. Acum 20 de ani au parazitat folclorul, apoi pe cel sârbesc. Au consumat mai întâi hiturile de la arabi, apoi pe cele de la greci. Acum nu mai au de unde. S-a ridicat nivelul manelelor, au dat-o pe house. Au rămas câteva manele celebre, ale unor artişti de frunte, dar nu cele furate. Foarte rar se mai cântă acele manele la nunţi, acum se cere muzică populară şi cover-uri internaţionale.”
«Eu nu făceam bani din manele»
Carmen Şerban a fost, practic, prima artistă care a renunţat să mai facă o carieră în manele, chiar în perioada în care acestea mergeau foarte bine. Motivul ni-l dezvăluie chiar ea: “Eu am renunţat să cânt manele acum 14 ani. Nici atunci, când erau în vogă, nu făceam bani din astea, ci din muzică populară, de petreceri. Şi în ultimii ani mi-a mers foarte bine, am multe cântări, tocmai pentru că am în repertoriu şi muzică din toate zonele, care ridică lumea de la mese”
Vijelie a schimbat serios macazul
Unul dintre fondatorii acestui stil muzical în România, Vali Vijelie a rupt topurile dedicaţiilor cu piesa “Să iubeşti două femei!”. Repertoriul uriaş i-a conferit mult timp statutul de “tăticul manelelor”.
În anii 2000, popularitatea lui crescuse atât de mult, încât a devenit protagonistul unui reality-show urmărit de milioane de români. Nimeni nu ar fi zis atunci că vremea lui va apune. Acum, Vijelie s-a văzut nevoit să se adapteze voinţei publicului. “Eu cânt ce mi se cere. Atât muzică pentru hore şi sârbe, dar şi manele”.
“ Am deja luate nunţi şi în 2015, şi în 2016. E adevărat că am schimbat puţin stilul, acum am melodii un pic mai moderne. La fel a făcut şi Salam. Cei care au cântat bine au rămas în «ciur». Cei din generaţia nouă mai mult ţipă, se bazează pe strigăte, nu fac faţă noilor cerinţe.” Adrian Minune
“ La mine e uşor. Eu nu am debutat cântând manele. Important este ca la un eveniment să fii punctual, să vii cu ceva nou, să ridici lumea în picioare, nu să schelălăi. Eu cânt tot ce vrea omul. Sunt şi Ion Dolănescu, şi Toto Cutugno, dar şi Michael Jackson. Într-adevăr, sunt solişti care şi-au schimbat stilul, dar vocea le rămâne aceeaşi.” Liviu Mititel