Clădirea aparţine unei firme imobiliare
Cu această ocazie, a ieşit la iveală faptul că actualul proprietar este o firmă de intermedieri imobiliare şi că un metru pătrat de teren în această zonă costă 700 de euro, conform consultantului imobiliar Mihai Dobrescu. Adică vorbim despre o afacere de 33 de milioane de euro! După stingerea focului, anchetatorii vor stabili cu exactitate dacă acest incendiu a fost declanşat de o mână criminală sau nu.
Ultima oră: incendiul a fost stins
Aseară, la ora 18.30, reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti au anunţat că focul a fost stins în totalitate. După o muncă de sisif, pompierii au câştigat lupta cu flăcările. Au muncit peste 30 de ore ca monumentul să nu ajungă să ardă în totalitate.
Basil Assan a fost primul proprietar de automobil din Bucureşti
Atât George Assan, cât şi fii săi, Basil şi Gheorghe, au fost industriaşi bucureşteni care, timp de un secol, au reprezentat elita oamenilor de afaceri autohtoni. Cel mai cunoscut a fost inginerul Basil Assan, care în anul 1900 a înmatriculat primul automobil din Bucureşti, cu numărul 1-B. Pentru că prinţul George Valentin Bibescu dorea ca autoturismul lui să fie primul înmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a găsit o soluţie de compromis, înregistrând autoturismul prinţului cu numărul 0-B. Basil Assan a fost şi primul român care a făcut înconjurul lumii, în anul 1897.
Distrugerea a început, practic, în anul 1995
Construită în anul 1853, Moara lui Assan a fost prima moară cu abur din România. Din cauza aburilor pe care îi scotea pe coş, bucureştenii din zona Obor au supranumit-o “Vaporul lui Assan”.
Prin testament, proprietarul ei, George Assan, care a decedat în anul 1866, a lăsat- o soţiei, Alexandrina, care, la rândul ei, a trecut-o pe numele băieţilor, Basil şi Gheorghe Assan. Ei modernizează şi extind afacerea pornită de tatăl lor.
- În 1948, comuniştii confiscă moara, îl arestează pe Basil – care era atunci unic acţionar – şi îl omoară aruncându-l de la etajul cinci al Prefecturii Poliţiei Capitalei, familiei comunicându- i-se că “s-a sinucis”.
- După 1950, comuniştii înfiinţează aici două fabrici socialiste, una de pâine şi alta de ulei. După 1989, soarta clădirilor vechi de un secol şi jumătate s-a înrăutăţit de la an la an.
- În iunie 1990, premierul Petre Roman a emis Hotărârea 706/20.06.1990, prin care “a dezafectat” unitatea 1 a întreprinderii de ulei pentru “modernizarea şi concentrarea producţiei”. Fostele fabrici socialiste şi-au “concentrat producţia” până au intrat în insolvenţă, au închis producţia şi porţile, după care a început dezastrul. În 1995, de la Moara lui Assan au fost furate toate elementele metalice. În 2005, a început o demolare ilegală, realizată în mare grabă. Primăria Municipiului Bucureşti a făcut o plângere penală împotriva proprietarilor, dar fără nici un rezultat.
- În mai 2008, clădirea a fost afectată de un incendiu de proporţii, care a fost stins după aproximativ trei ore.
- În ianuarie 2012, acoperişul construcţieia căzut şi, odată cu el, unul dintre pereţi, ce avea o suprafaţă de peste 200 metri pătraţi.
Primăria a demarat o altă anchetă şi a aflat că, între timp, clădirile de patrimoniu au intrat în proprietatea firmei S.C. Ozran Real Estate S.R.L., care are drept obiect de activitate “administrarea imobilelor pe bază de comision sau contract” – adică e firmă de imobiliare. Nu am putut contacta societatea, deoarece la numărul de telefon al acesteia răspunde, în mod ciudat, altă firmă.
Între timp, Primăria sectorului 2 a propus exproprierea pentru cauză de utilitate publică a monumentelor istorice de alcătuiesc Moara lui Assan, în vederea salvării acestora de la distrugerea totală.