Paşii de urmat
Pasul 1: mergi la biroul bagaje pierdute şi depune o reclamaţie (documentulstandard se numeşte Property Irregularity Report – prescurtat PIR). Păstrează o copie cu numărul de înregistrare al reclamaţiei.
Pasul 2: în termen de şapte zile trebuie să anunţi şi operatorul de transport aerian că ţi s-a rătăcit bagajul şi să îţi ceri drepturile.
Pasul 3: dacă bagajul nu soseşte la destinaţie în termen de 21 de zile, ai dreptul să ceri compensaţii. În acest sens, trebuie să înaintezi către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care anexezi copii ale următoarelor documente: PIR (Property Irregularity Report), bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), lista obiectelor din bagaj, însoţită – atenţie! – de documente care fac dovada valorii acestora.
Plus documente doveditoare pentru valoarea obiectelor de strictă necesitate pe care le-ai cumpărat pentru a le înlocui pe cele pierdute. Pe baza acestor documente, operatorul aerian va stabili valoarea despăgubirii, suma maximă pe care ai puteao primi fiind în jur de 4.500 de lei (echivalentul a 1.000 DST – Drepturi Speciale de Tragere, în terminologia operatorilor aerieni). Aceasta este limita de răspundere a transportatorului aerian stabilită prin Convenţia de la Montreal.
Dacă nu poţi proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă, de regulă, despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, despăgubirea e de aproximativ 20 euro/kg).
Nemulţumit de despăgubiri?
În acest caz, încerci mai întâi să soluţionezi problema pe cale amiabilă cu operatorul de transport aerian. Nu merge? Apelezi la Centrul European al Consumatorilor România (www.eccromania. ro). Iar ca ultimă soluţie te poţi adresa instanţei de judecată, care va evalua daunele pe care le-ai suferit.
Şi întârzierea se plăteşte
În cazul în care bagajele tale sunt găsite, dar “te ajung din urmă” cu întârziere, operatorii de transport aerian au două variante: să îţi pună la dispoziţie o sumă pentru produse de strictă necesitate (igienă şi îngrijire personală etc.) sau să îţi ramburseze banii pe care i-ai dat deja pentru produsele achiziţionate. Şi în această situaţie trebuie să anexezi la reclamaţie documentele prin care ai făcut plata.