Nu trece lună fără ca presa internaţională să nu scrie despre atacurile piraţilor somalezi din Golful Aden. Una dintre cele mai circulate rute maritime din lume e şi printre cele mai periculoase. De mai bine de 10 ani, navele petroliere care vin din Orientul Mijlociu şi din Asia sunt adesea ţinta piraţilor somalezi. În urma răscumpărărilor obţinute de la guverne sau de la companii disperate să-şi salveze oamenii, piraţii ajung multimilionari.
Atacatorii au vârste între17 şi 20 de ani
Piraţii “moderni” sunt tineri cu vârste între 17 şi 20 de ani, somalezi de origine, fără scrupule, îndrăzneţi şi inconştienţi, mânaţi de foame şi de dorinţa de a face bani mulţi şi repede, care profită de faptul că naţiunile lumii ezită să-i confrunte direct. Înarmaţi până în dinţi, cu ambarcaţiuni de mici dimensiuni, aceştia au capturat anul trecut peste 150 de vase, de-a lungul coastei somaleze şi în Golful Aden. În schimbul navelor, ei cer milioane de dolari. Cele mai afectate sunt echipajele multinaţionale (în rândul cărora s-au numărat, până de curând, şi 22 de români).
Într-un raport făcut public de o organizaţie neguvernamentală, s-a arătat clar că în doar trei luni piraţii au încasat numai din răscumpărări peste 30 de milioane de dolari, de pe urma a 60 de vase capturate, dublu faţă de anul trecut, într-o perioadă echivalentă. Pe de altă parte, tinerii piraţi somalezi mai sunt implicaţi în traficul cu droguri şi arme, care le rotunjesc anual conturile cu peste un milion de dolari. O parte din banii pe care îi obţin din răscumpărări merge însă spre liderii somalezi care îi finanţează pe insurgenţii islamişti.
Atacurile din Cornul Africii sunt din ce în ce mai dese
Capturarea vaselor străine din «Cornul Africii», regiune în care se află Somalia, pentru a fi răscumpărate pe sume uriaşe a devenit cea mai profitabilă “afacere” pentru piraţi. Aceştia au încasat, doar anul trecut, recompense uriaşe, ce s-au ridicat la aproape 80 de milioane de dolari, iar în prezent ţin sechestrate 19 nave şi peste 250 de marinari.
Au făcut mulţi bani şi de pe urma marinarilor români
Tot mai mulţi români au căzut, anul acesta, pradă piraţilor somalezi. Ei au fost eliberaţi doar după încasarea unor răscumpărări uriaşe, care “le-au umflat” conturile piraţilor. Astfel, doar pentru eliberarea celor 16 marinari, printre care cinci români, de pe nava cu pavilion italian “Buccaneer”, care au fost sechestraţi în luna aprilie, s-ar fi plătit nu mai puţin de 4.000.000 de dolari.
Timp de aproape patru luni, ei au avut parte de o viaţă de coşmar, fiind în permanenţă sub ameninţarea piraţilor, care erau mereu drogaţi şi înarmaţi până în dinţi. Eliberaţi în urmă cu 7 zile, ei au sosit vineri în România şi au putut să-şi îmbrăţişeze din nou rudele.
Primul act de piraterie în apele europene?
Piraţii somalezi au devenit o adevărată problemă internaţională, dar se pare că şi un exemplu “de a face bani pe bandă rulantă”. Dispariţia unei nave cu echipaj rusesc, în Canalul Mânecii, este considerat primul act de piraterie în apele europene. Se pare că vasul, numit “Arctic Sea”, care naviga sub pavilion maltez, transporta 6.500 de tone de cherestea din Finlanda în Algeria şi a fost deturnat pe coasta Suediei, când corsari deghizaţi în ofiţeri antidrog au capturat echipajul şi au perchiziţionat ambarcaţiunea.
Pe 31 iulie, poliţia suedeză a vorbit cu căpitanul navei “Arctic Sea”, pe când se afla în largul coastei franceze. De atunci, nimeni nu a mai intrat în contact cu echipajul cargobotului. Rusia a demarat o operaţiune de căutare a vasului pe care l-a reperat vineri, în largul insulelor Capului Verde. La câteva ore, piraţii i-au contactat pe proprietarii vasului şi au cerut o răscumpărare de 1.500.000 de euro.