Soselele romanesti sunt tot mai insangerate. Avem trista ‘performanta’ de a fi ultimii in Europa si in domeniul evenimentelor rutiere. Nu doar ca numar, ci mai ales ca gravitate a lor. Accidentele cu 4-5 si chiar 6 morti si cu numerosi raniti – cum s-a intamplat si saptamana asta – au devenit un fapt divers, iar cele doar cu raniti nici nu mai incap in buletinele de stiri. Pietonii, daca nu sfarsesc sub roti (inclusiv din propria imprudenta), sunt zburataciti pana si de pe ‘zebrele’ care nu le mai ofera nici o protectie. Un haos din care scapa cine poate.
Cauzele sunt multiple. E vorba in primul rand de o indisciplina agresiva fara precedent a conducatorilor auto. La volanul jeep-urilor sau la ghidonul unor monstri pe doua roti, tot felul de moftangii imberbi croseteaza pe sosele, iar noaptea se intrec in bezmetice curse clandestine. Drumurile nationale, si asa inguste si pline de capcane, sunt blocate de firme ce au obtinut contracte de reabilitare (vezi Brasov-Fagaras), fara a avea capacitatea tehnica, resursele necesare. Autoritatile centrale si locale sunt bune doar de promisiuni si declaratii gongorice, nu si de interventii rapide si pragmatice. Peste aceasta harababura, un Cod Rutier adoptat tarziu, controversat si neaplicat.
Inzestrate cu mii de masini moderne, patrulele auto sunt rareori vizibile, desi prezenta lor ar fi inhibitorie. Treptat, insa, agentii rutieri au devenit un soi de ciocli, ivindu-se mai ales cand carosabilul e deja pavat cu victime si dand impresia ca rad de ordinul ministrului David de a se afla permanent in trafic.
P.S. Alegerea Patriarhului, parca dupa un tipic de partid. Depuneri si retrageri surpriza de candidaturi, jocuri de culise, balansarea voturilor. A iesit cine se stia ca va iesi.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!