Capodopera a fost expusă în cadrul unei expoziţii organizate cu prilejul vizitei la Bucureşti a unor colecţionari internaţionali. Evenimentul a dezgropat veşnica neputinţă a autorităţilor române de a păstra în interiorul graniţelor ţării valorile patrimoniului cultural. În 30 de zile, statul îşi poate exercita dreptul de preempţiune asupra lucrării estimate la 20 de milioane de euro.
“Am anunţat că nu avem bani, dar, fiind vorba despre opera lui Brâncuşi, trebuie să discutăm şi a rămas să analizăm”, s-a bâlbâit Kelemen Hunor, ministrul culturii, în faţa jurnaliştilor ieri, când a fost întrebat despre notificarea oficială venită din partea casei de licitaţii. Lucrarea ar putea rămâne în România, în cazul în care statul sau un pasionat de artă autohton va face o ofertă acceptată de actualii proprietari ai operei, în caz contrar sculptura având mari şanse să fie achiziţionată de Tate Modern, cel mai vizitat muzeu de artă modernă din lume. “Prima de asigurare pentru 20 de ore de expunere a operei se ridică la 20.000 de euro. Deja au venit două oferte de cumpărare din partea unor colecţionari români, însă proprietarii operei aşteaptă răspunsul din partea statului român”, ne-a declarat Alexandru Bâldea, acţionar majoritar al casei de licitaţii care “a cazat” ieri sculptura lui Brâncuşi. “Cuminţenia Pământului” are un trecut încărcat, fiind cumpărată în 1911 de inginerul Gheorghe Romaşcu chiar de la artist. Lucrarea a fost confiscată de comunişti şi retrocedată după 51 de ani familiei colecţionarului.
foto: Gabriel Pătruţ
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro