În con de umbră
Pentru mulţi, acela a fost semnul declinului carierei în televiziune a lui Teo Trandafir. Deşi a încercat acelaşi format la alte posturi – Romantica, Prima TV şi, după modelul Oprah Winfrey, la Local Tv Network, care o difuza în ţară – Teo nu a mai fost la fel de „virală” pe ecranele televizoarelor.
După aproximativ patru ani în care nu s-a mai produs cu un show de televiziune, jurnalista este pusă la zid de colega de breaslă Mihaela Rădulescu, care, la rândul ei, a abdicat din rolul de divă pe ecrane.
„Am tot aşteptat să se întoarcă Teo. Mi-am amintit câte furtuni şi patimi a stârnit, procedând exact invers decât Tucă – s-a manelizat şi a dezamăgit un public care-i admira inteligenţa. A cucerit în schimb un public care nu-i înţelegea glumele deştepte, dar îi aprecia invitaţii agramaţi. Cu Teo am râs mult, pe Teo am îndrăgit-o necondiţionat, dar lupta pentru nenorocitul de rating a pierdut-o. Sau a eliberat-o, cel puţin o vreme. Ştiu sigur că n-a fost opţiunea ei şi ştiu, aproape sigur, că nu s-ar întoarce niciodată acolo unde nu-i era locul, dar mi-aş dori aprig de sincer s-o văd din nou pe ecrane, la o emisiune de divertisment”, a spus Mihaela Rădulescu despre evoluţia lui Teo.
Astăzi, într-o postare pe blogul ei, aceasta vine cu o explicaţie:
„M-am tot învârtit în jurul convingerii colective că ceea ce se difuzează la televizor este ceea ce «cere publicul». În realitate, am impresia că publicul decide cumva în funcție de ce i se oferă.
În calitate de fost realizator de emisiuni, o să vă spun cum funcționează, de fapt, mecanismul. Totul se răsucește, cum știți, în jurul cifrelor de audientă, atât de contestate, de amintite de cei care nu prea se pricep, ca să pară că au și ei legături strânse cu subiectul.
Dacă ai încercat o direcție în emisiune și a doua zi dimineață, cifrele, care, ca-ntr-un celebru cântec al celor de la Phoenix „vorbesc și nu ne mințesc”, afli că a mers, mai încerci o dată, să vezi dacă a fost o întâmplare sau te mai poți duce o dată pe același drum, cu rezultate mulțumitoare. Iar verifici, iar încerci și tot așa, până când, într-o zi, te trezești că ai ajuns la un răspuns. Și pentru concurentă, e limpede, după un timp. Cam asta trebuie să fie, dacă ție iți merge. În scurtă vreme, cu toată jena, face la fel. Nu cred că trebuie să vă dau exemple. Trec zile, săptămâni, luni și nimeni nu mai stă să se gândească la cel care a inventat rețeta aducătoare de prestigiu. Așa s-a întâmplat, cred, în ultimii ani, cu emisiunile care tratează mondenul ca univers misterios și demn de explorat până la ultima celulă de sevă. N-a cerut publicul. I s-a propus. Și a mers”, spune Teo.
În consecinţă, toată lumea a preluat reţeta, aşa că, acum, „găsim cam aceleaşi feluri pe toate mesele. Aşa că publicul gustă cu plăcere povestea unui conflict conjugal la mall în loc să rezoneze la o „emisiune care înfățișează viața mizeră astăzi a unui viitor balerin de mare succes”.
Concluzia vedetei?
„Mă-ntreb, dacă aș face o emisiune acum, din cele pe care știu eu să le fac, aș face rating la început? Cat ar trebui să adaptăm pentru vremurile astea? Sunt convinsă că stația respectivă ar trebui să investească în mine timp. Ceea ce e esențial. Și aș încerca să aplic ce tocmai am spus aici. Să propun variante si să văd ce alege publicul. Nu ce vrea sau cere. El alege din ce avem înțelepciunea să-l rugăm să privească”.