Inspirat de Turul Franţei, cel al României a debutat în 1934, iar de atunci, în cele 49 de ediţii disputate până acum, cicliştii participanţi la el au străbătut mai bine de 68.000 de kilometri. De data aceasta, la startul ce se va da din Marghita, mâine, se vor alinia 130 de rutieri reprezentând 18 echipe din 13 ţări. Spre deosebire de anii trecuţi, de data aceasta, caravana nu va urca spre zonele alpine, nici Transfăgărăşanul, nici Transalpina nefiind incluse în traseu.
Lipsesc căţărările de categoria A
Vor lipsi căţărările de categoria A – vor fi doar una B şi 9 C -, ceea ce îi favorizează pe sprinteri, implicit pe români. “Un tur poate să fie greu şi atunci când nu există căţărări. Noi am fost în Turul Serbiei, acum o săptămână. Şi au fost numai căţărări C, iar în fiecare zi s-a sosit în patru plutoane. Nu căţărarea face ciclismul!”, spune Carol Eduard Novak (36 de ani), preşedintele FR de Ciclism şi, totodată, participant la întrecere pentru Tuşnad Cycling Team.
De asemenea, şeful federaţiei a subliniat că noua conducere a FRC a moştenit o parte din traseul care va avea sosiri de etapă în Baia Mare (1 iulie), Miercurea Ciuc (2 iulie), Botoşani (3 iulie), Vaslui (4 iulie), Galaţi (5 iulie) şi Bucureşti (6 iulie).
Cam în acelaşi timp cu Turul României, astăzi, în Corsica, se dă startul în cel al Franţei, care sărbătoreşte anul acesta o vârstă dublă, mai precis centenarul. Novak nu consideră că suprapunerea celor două întreceri o va pune în umbră pe cea de la noi: “Cei care iubesc ciclismul vor veni să ne vadă”.
Întrebat când va fi reprezentată ţara noastră în Le Tour, şeful FRC a evitat să dea un răspuns clar: “E greu de spus. Pentru a concura în Turul Franţei e nevoie de multe şi în primul rând de bani. Cam 10.000.000 de euro”.