La mai bine de un an de la inceperea lucrarilor la Autostrada Bucuresti – Brasov, in partea de sud a tarii nu exista nici un metru de drum finalizat. Autoritatile se lauda cu proiecte, dar in teren lucrurile stau altfel. Chiar in aprilie, anul acesta, ministrul transporturilor, Ludovic Orban, declara ca Tronsonul I va fi gata cel tarziu in 2009.
Manati de o pura curiozitate, din dorinta de a vedea cum decurg lucrarile la ceea ce ar trebui sa fie a treia autostrada din Romania, finantata din bani publici, am facut o vizita zilele trecute pe unul din santierele viitoarei sosele: tronsonul I, kilometrul 19,5 – 31,6.
De cum am ajuns in zona Ghermanesti, comuna Snagov, ne-a intampinat un panou imens, cu date incomplete. Mai precis, lipsea numarul autorizatiei de constructie si, implicit, autorizatia propriu-zisa, lucru fara de care, nimic nu poate fi cladit. ‘Avem, domnule, autorizatie provizorie’, ne-a dat, totusi, asigurari directorul de proiect, Victor Constantinescu, angajatul firmei executante, care ne-a intampinat, inainte de toate, cu ‘nu aveti voie sa faceti poze’.
Intr-un final, se imbuneaza si accepta sa ne fie ghid pe santier. ‘Avem probleme cu exproprierile si cu ariile protejate’, ne spune Constantinescu, incercand sa explice de ce nu se lucreaza la sosea. Se refera, de fapt, la padurea Surlari, unde exista specii de pasari ocrotite de lege, zona declarata protejata, dar si la exproprierile care trebuie facute inspre zona Moara Vlasiei.
La ‘Ferma Vlasiei’, acolo unde se afla acest santier, se lucra. Totusi, foarte multe din utilaje erau oprite, iar oamenii se odihneau: ‘Sunt in pauza de masa’, ne-a motivat Victor Constantinescu. Curiosi sa aflam daca totusi se munceste pe santier am intrebat si cativa localnici: ‘Stau degeaba, nu lucreaza nimic de aproape un an. Din cand in cand, mai ‘arata’ ca muncesc, am inteles ca nu le-a dat statul banii, si d-aia’, ne-a spus un batran.
Va fi gata in 2013?
Lungimea totala a sectorului de autostrada Bucuresti – Ploiesti va fi de 61,8 km, iar tronsonul a fost impartit in doua portiuni: Bucuresti – Moara Vlasiei (19,5 km) si Moara Vlasiei – Ploiesti (41 km). Specialistii afirma ca toata autostrada Bucuresti – Brasov nu va putea fi terminata mai devreme de anul 2013.
Podul de la Otopeni este tot timpul in reparatii
De mai bine de o luna, pasajul de la Otopeni este spart de picamere. Asa cum Libertatea a relatat la inceputul acestei luni, la nici doi ani de la inaugurarea cu fast a podului care supratraverseaza sensul giratoriu de la iesirea din aeroportul ‘Henri Coanda’, circulatia in zona e din nou restrictionata din cauza rosturilor de dilatatie a podului.
Adica, acele portiuni din sosea care fac legatura intre multiplele segmente ale pasajului. Astfel, pe sensul de mers spre Bucuresti se circula pe o singura banda. Si, la cum se lucreaza in Romania, probabil ca si la toamna tot asa va fi.