Aproximativ un milion de români care realizează venituri din chirii, venituri agricole sau activități independente trebuie să depună Declarația Unică până miercuri, 31 iulie.
Cuprins:
Formularul trebuia depus până la 15 martie, dar Ministerul Finanțelor a venit cu un proiect Ordonanță de Urgență pentru extinderea termenului până la 31 iulie.
Depunerea Declarației Unice este obligatorie pentru ca statul să poată calcula impozitul pe venit, contribuția de sănătate și contribuțiile sociale.
Declarația unică înglobează mai multe formulare ce trebuiau depuse la ANAF, între care celebra Declarație 600 – care la începutul anului trecut a generat un adevărat haos, dar și Declarația 200 – care trebuia depusă în special de jurnaliști, artiști sau arhitecți plătiți numai pe drepturi de autor.
De asemenea, mai trebuie să o depună și cei care nu au obținut venituri, dar vor să plătească asigurări de sănătate pentru a putea beneficia de servicii în sistemul sanitar de stat.
Angajații cu carte de muncă nu trebuie să o depună, reținerea sumelor făcându-se la angajator!
Unică poate fi accesată la adresa https://declunica.anaf.ro/, cu numele de utilizator și parola contului personal din Spațiul Privat Virtual, prin certificat digital calificat sau prin intermediul portalului e-guvernare.ro.
De asemenea, “Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” se poate transmite și prin poștă sau se poate depune la sediul unităților fiscale.
Veniturile din chirii constituie „venituri din folosința bunurilor”. Cei care nu au în acest moment venituri din chirii, dar intenționează să efectueze astfel de tranzacții, trebuie să depună declarația unică în cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, indiferent dacă acesta este înregistrat sau nu la Fisc.
Înregistrarea contractului nu mai este acum obligatorie, dar dacă se optează pentru acest lucru, această procedură este separată de declarația unică.
Și beneficiarii de vouchere pentru biciclete sunt obligați să depună Declarația Unică și să achite impozit și contribuții sociale. Fiscul spune că poate îndruma oamenii, la cerere.
Obligațiile fiscale datorate sunt impozitul pe venit de 10% și contribuția de sănătate, tot de 10%. Aceasta din urmă lipsește în anumite cazuri.
Impozitul pe venit se plătește prin următoarea formulă: din veniturile totale obținute din chirii se scade o sumă de 40%, care reprezintă cheltuieli forfetare. La suma rămasă se aplică 10%.
De exemplu: dacă ai un contract pe 1.000 de lei, se scad 400 de lei, iar impozitul de 10% se aplică la cei 600 de lei rămași.
În cazul celor plătiți doar cu drepturi de autor trebuie depusă declarația doar dacă persoana în cauză venituri peste 24.960 lei anual, adică 12 salarii minime.
Persoanele fizice autorizate, gen electricieni sau instalatori, pot alege la rândul lor să cotizeze la sănătate și la pensii, astfel că trebuie să completeze Declarația Unică.