Proprietarii de mașini din România se confruntă cu o serie de măsuri fiscale care vor afecta semnificativ bugetele lor. Potrivit Economica.net, guvernul a anunțat recent majorări ale TVA, accizelor pentru carburanți și prețului rovinietei, în încercarea de a echilibra bugetul țării.
Cuprins:
În plus, România trebuie să respecte condițiile impuse de Comisia Europeană pentru a continua să primească fonduri prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și pentru a se conforma viitorului sistem de taxare a emisiilor ETS 2.
Începând cu 2027, se preconizează intrarea în vigoare a unui nou sistem de taxare a emisiilor de carbon, care va afecta atât vehiculele, cât și consumul de gaze în locuințe.
Acest sistem, cunoscut sub numele de ETS 2, va include o taxă pe carbon în prețul carburanților auto și în factura pentru gaze.
Ancheta Bugetelor de Familia realizată în anul 2019 a relevat faptul că, în România, consumul mediu lunar pentru o familie cu automobil este de 48 de litri de benzină sau 54 de litri de motorină. Aceeași ancheta a mai arătat și că o familie consumă până la 98 de metri cubi de gaz metan pe lună
„La aceste valori, impactul mediu lunar asupra gospodăriilor al unui ETS 2 de 75 de euro/tona de CO2 ar fi de 13,8 euro pentru gospodăriile care au centrală pe gaz, 8,2 euro pentru cei cu automobil pe benzină și de 10,9 euro pentru cei cu auto diesel”, a explicat Constantin Postoiu, Head of Data Analytics la Energy Policy Group (EPG).
Pe lângă taxa europeană, România trebuie să îndeplinească anumite obiective asumate prin PNRR pentru a avea acces la fondurile europene. Unul dintre aceste obiective implică modificarea impozitării mijloacelor de transport pentru a promova o mobilitate mai ecologică.
„Este un jalon în PNRR privind modificarea impozitării mijloacelor de transport pentru a genera o mobilitate mai verde. (…) Acest lucru poate să însemne la anumite categorii de autoturisme taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităţilor locale, pot însemna taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puţin poluante şi trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puţin poluante”, a declarat la începutul acestui an Tanczos Barna.
Deși detaliile exacte ale acestei noi taxe de poluare pentru mijloacele de transport nu au fost încă clarificate, se așteaptă ca aceasta să intre în vigoare cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026.
În timp ce aceste măsuri pe termen lung sunt în curs de implementare, proprietarii de mașini din România se confruntă deja cu o serie de scumpiri imediate: