Comportamentul de consum al clienţilor este într-o continuă schimbare. Spre exemplu, folosesc din ce în ce mai mult smartphone-ul pentru plasarea comenzilor online. Astfel, traficul de pe mobil s-a dublat în ultimul an. Peste 40% din traficul înregistrat pe site-ul evoMAG.ro, de pildă, provine de pe dispozitive mobile.
„O altă schimbare în comportamentul consumatorilor este pe segmentul serviciilor. Clienţii sunt interesaţi în continuare de produse de ultima generaţie, de preţuri bune, de reduceri, dar urmăresc tot mai mult serviciile pe care le pot accesa la plasarea comenzilor. Astfel, sunt interesaţi de livrare rapidă a produselor comandate, de opţiuni de plata pentru produse, accesează mai mult optinile de achiziţie a produselor în rate, au nevoie de o interacţiune mai mare cu brandul”, a declarat pentru Libertatea, Mihai.Pătrașcu, director general evoMAG.ro
Aici, comanda medie este de circa 650 de lei, pentru persoane fizice, iar pe segmentul de business valoarea medie a coşului de cumpărături este de aproximativ 1.000 de lei.Categoriile de produse care generează cele mai multe vânzări sunt televizoarele, laptop-urile şi smartphone-urile.
Dronele au priză la români
Potrivit reprezentanților Quickmobile, apetitul românilor pentru gadget-uri crește de la an la an, astfel că, în 2016, cererea pentru gadget-uri precum brăţările fit, device-uri de media streaming, drone, roboţi sau produse smart-home, s-a majorat cu aproximativ 150%.
Cel mai bine vândut gadget în rândul pasionaților de tehnologie, în 2016, din oferta retailerului, a fost Google Chromecast 2. Acesta este un gadget util celor care doresc să își proiecteze filmele și emisiunile din aplicațiile preferate pe propriul televizor. Device-ul ocupă și poziția a treia în topul celor mai cumpărate produse tech de către români anul trecut, fiind precedat de smartphone-urile Galaxy J5 2016 Dual Sim, produse de Samsung și Xiaomi Mi 4C.
Gadget-urile noi care au atras atenția românilor au fost dronele, lucru care s-a observat încă de la începutul anului trecut, urmate de smartwatch-uri, brățări fitness, roboți și produse smart-home.
În ultimul an am observat o schimbare în ceea ce privește comportamentul iubitorilor de tehnologie. Dacă până acum câțiva ani topul celor mai solicitate produse tech era completat preponderent de smartphone-uri, în prezent lucrurile s-au schimbat. Categoria de produse care a înregistrat cea mai mare evoluție în 2016 a fost cea a gadget-urilor, cererea pentru aceste dispozitive crescând cu 150% în perioada aferentă. Estimăm că acest trend se va menține și pe parcursul anului 2017”, a declarat Tudor Țiboc, General Manager al Quickmobile.
În ceea ce priveşte suma medie cheltuită de clientul Quickmobile anul trecut pentru gadget-uri, aceasta s-a ridicat la 1.000 de lei.
Shopping de pe mobil
Cel mai mare jucător din piață, eMag.ro, se laudă cu un trafic crescut, în 2016, care a ajuns la 270 de milioane de vizite, cu două luni, septembrie și decembrie, în care mobile-ul a adus peste 60% dintre acestea.
În 2017, oferta eMAG va ajunge la aproximativ 2 milioane de produse prin diversificarea unor categorii foarte dinamice, care atrag tot mai mulți clienți online: Home & Deco, Auto, Bricolaj, Articole pentru copii și jucării, Sport și Fashion.
Creșterea ofertei din aceste categorii va fi susținută și de sellerii parteneri în eMAG Marketplace, care vor avea acces la servicii pentru creșterea vâzărilor și îmbunătățirea experienței oferite clienților.
“Ecommerce-ul este încă la început în România, cu un potențial semnificativ de creștere an de an, iar eMAG Marketplace reprezintă cea mai mare oportunitate pentru orice comerciant care vrea să crească. Pentru 2017, ne propunem să ajungem la peste 7000 de magazine partenere, care vor avea acces la infrastructura de livrare eMAG, prin punctele de livrare și showroom-uri. De aceste servicii vor beneficia și micii producători români înscriși în programul Deschide România,” a completat Iulian Stanciu.
Alimentele sunt încă două treimi din cheltuieli
Pe de altă parte, potrivit GfK România, românii cumpără mai rar bunuri de folosință curentă, dar cheltuie mai mult la un act de cumpărare. Reducerea frecvenței cu care oamenii merg la cumpărături s-a remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, în vreme ce pentru produsele de îngrijire a casei frecvența de cumpărare a crescut.
În cadrul bunurilor de folosință curentă, categoriile de produse alimentare domină în continuare cheltuielile românilor și cumulează 66%.
Cel mai mare ritm de creștere l-au avut produsele de îngrijire a locuinței, băuturile și produsele de îngrijire personală. Totuși, dacă luăm în considerare mărimea segmentelor de categorii, alimentele proaspete și băuturile au fost cele care au contribuit cel mai mult la creșterea pieței bunurilor de consum cu mișcare rapidă (FMCG).
Printre categoriile care au înregistrat creșteri în 2016 sunt: fructele de mare și peștele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul, șampania etc.