Dupa ’89 romanii s-au lansat in afaceri. Unii si-au deschis buticuri la parterul blocului unde locuiau, altii si-au inchiriat standuri in angrouri sau au facut taximetrie cu vechea Dacie. Brasoveanul Costel Comana nu s-a limitat la atat. El si-a cumparat propriul tren, cu tot cu calea ferata! Peste 50.000 de oameni calatoresc in fiecare luna intre Brasov, Zarnesti si Intorsura Buzaului la bordul automotoarelor Keolis, aduse din Franta de Costel Comana. Brasoveanul este primul operator privat de transport de calatori pe calea ferata din Romania si a ajuns sa faca asta din pasiune, chiar daca intre timp s-a dovedit a nu fi o afacere prea profitabila.
Visul oricarui navetist serios de pe tren este, probabil, calatoria fara coji de seminte aruncate in stanga si-n dreapta, cu temperaturi peste limita inghetului si, poate, chiar fara renumita contributie la buzunarul “nasului”. Nu e mult, ci doar decenta, lucru care nu prea mai exista in Romania, mai ales pe trenurile personale. Acest vis a devenit insa realitate la Brasov, acolo unde Costel Comana administreaza de aproape doi ani firma Keolis, prima companie din Romania care a obtinut licenta pentru transportul de calatori pe calea ferata.
“Totul a inceput acum 4 ani, cand, printr-o ocazie, am cumparat trei automotoare second-hand din Franta. Nici nu aveam licenta, insa m-am gandit sa dezvolt o astfel de afacere. Ma bazam pe o lege care prevede ca transportul de calatori e subventionat de stat pana la un profit de 3-5% din cifra de afaceri. In 2003, am reusit sa obtin licenta”, ne povesteste Costel Comana, cel care pana nu de mult a fost seful garii din Brasov.
Primul tren personal privat din Romania a primit unda verde de circulatie in aprilie 2004, pornind la drum pe relatia Brasov-Zarnesti. Garnitura a circulat insa doar o saptamana, pentru ca firma Keolis n-a mai putut sa suporte tariful de utilizare a infrastructurii impus de CFR, renuntand temporar la serviciu. Deblocarea situatiei s-a produs un an mai tarziu, cand Costel Comana a reusit sa inchirieze pentru folosinta exclusiva liniile de cale ferata Brasov-Zarnesti si Brasov-Intorsura Buzaului, scoase la licitatie de CFR.
“Asa n-a mai fost nevoie sa platesc tariful de infra-structura”, spune Costel Comana.
Din pacate pentru intreprinzatorul brasovean, compania merge deocamdata in pierdere si asta numai din cauza piedicilor puse de lege. Patronul reuseste insa sa-si aduca societatea pe profit prin transportul de marfa pe care-l efectueaza pe cele doua sectii. Firma a mai achizitionat intre timp alte trei automotoare la mana a doua si vrea sa mai cumpere inca sapte, toate din Franta. Deoarece Costel Comana nu vrea sa se opreasca aici, a inchiriat la sfarsitul lunii trecute alte doua sectii din tara si vrea sa se extinda la nivel national.
Automotoarele Keolis au fost cumparate din Franta, la mana a doua, fiind fabricate in anii ’70. Consuma de trei ori mai putin decat locomotivele Diesel romanesti, iar mecanicii sunt foarte multumiti de functionarea lor
Navetistii dau 20.000 de lei pe un bilet
Trenurile alearga zilnic, de cate sase ori dus-intors pe fiecare traseu, pline-ochi cu navetisti. “Clientii nostri sunt in special muncitori de pe platformele industriale din Brasov, care nu-si permit sa dea 50.000 de lei zilnic pe un bilet de microbuz. La noi platesc 20.000 pe cursa si trenul ajunge la timp, are caldura permanent iarna si e curat”, sustine patronul. El se lauda ca, datorita disciplinei impuse de sefii de tren si de controlorii Keolis, rata “blatistilor” este de pana la 10%.