Dupa ’89 romanii s-au lansat in afaceri. Unii si-au deschis buticuri la parterul blocului unde locuiau, altii si-au inchiriat standuri in angrouri sau au facut taximetrie cu vechea Dacie. Brasoveanul Costel Comana nu s-a limitat la atat. El si-a cumparat propriul tren, cu tot cu calea ferata! Peste 50.000 de oameni calatoresc in fiecare luna intre Brasov, Zarnesti si Intorsura Buzaului la bordul automotoarelor Keolis, aduse din Franta de Costel Comana. Brasoveanul este primul operator privat de transport de calatori pe calea ferata din Romania si a ajuns sa faca asta din pasiune, chiar daca intre timp s-a dovedit a nu fi o afacere prea profitabila.


Visul oricarui navetist serios de pe tren este, probabil, calatoria fara coji de seminte aruncate in stanga si-n dreapta, cu temperaturi peste limita inghetului si, poate, chiar fara renumita contributie la buzunarul “nasului”. Nu e mult, ci doar decenta, lucru care nu prea mai exista in Romania, mai ales pe trenurile personale. Acest vis a devenit insa realitate la Brasov, acolo unde Costel Comana administreaza de aproape doi ani firma Keolis, prima companie din Romania care a obtinut licenta pentru transportul de calatori pe calea ferata.


“Totul a inceput acum 4 ani, cand, printr-o ocazie, am cumparat trei automotoare second-hand din Franta. Nici nu aveam licenta, insa m-am gandit sa dezvolt o astfel de afacere. Ma bazam pe o lege care prevede ca transportul de calatori e subventionat de stat pana la un profit de 3-5% din cifra de afaceri. In 2003, am reusit sa obtin licenta”, ne povesteste Costel Comana, cel care pana nu de mult a fost seful garii din Brasov.


Primul tren personal privat din Romania a primit unda verde de circulatie in aprilie 2004, pornind la drum pe relatia Brasov-Zarnesti. Garnitura a circulat insa doar o saptamana, pentru ca firma Keolis n-a mai putut sa suporte tariful de utilizare a infrastructurii impus de CFR, renuntand temporar la serviciu. Deblocarea situatiei s-a produs un an mai tarziu, cand Costel Comana a reusit sa inchirieze pentru folosinta exclusiva liniile de cale ferata Brasov-Zarnesti si Brasov-Intorsura Buzaului, scoase la licitatie de CFR.


“Asa n-a mai fost nevoie sa platesc tariful de infra-structura”, spune Costel Comana.


Din pacate pentru intreprinzatorul brasovean, compania merge deocamdata in pierdere si asta numai din cauza piedicilor puse de lege. Patronul reuseste insa sa-si aduca societatea pe profit prin transportul de marfa pe care-l efectueaza pe cele doua sectii. Firma a mai achizitionat intre timp alte trei automotoare la mana a doua si vrea sa mai cumpere inca sapte, toate din Franta. Deoarece Costel Comana nu vrea sa se opreasca aici, a inchiriat la sfarsitul lunii trecute alte doua sectii din tara si vrea sa se extinda la nivel national.


Automotoarele Keolis au fost cumparate din Franta, la mana a doua, fiind fabricate in anii ’70. Consuma de trei ori mai putin decat locomotivele Diesel romanesti, iar mecanicii sunt foarte multumiti de functionarea lor


Navetistii dau 20.000 de lei pe un bilet


Trenurile alearga zilnic, de cate sase ori dus-intors pe fiecare traseu, pline-ochi cu navetisti. “Clientii nostri sunt in special muncitori de pe platformele industriale din Brasov, care nu-si permit sa dea 50.000 de lei zilnic pe un bilet de microbuz. La noi platesc 20.000 pe cursa si trenul ajunge la timp, are caldura permanent iarna si e curat”, sustine patronul. El se lauda ca, datorita disciplinei impuse de sefii de tren si de controlorii Keolis, rata “blatistilor” este de pana la 10%.

 
 

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Unica.ro
Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Este de nerecunoscut! Cum arată acum văduva lui Sergiu Nicolaescu, la 11 ani de la moartea actorului: „Ea își dorește să...”
Viva.ro
Este de nerecunoscut! Cum arată acum văduva lui Sergiu Nicolaescu, la 11 ani de la moartea actorului: „Ea își dorește să...”
Alina Vidican, 3 ani de căsnicie cu pilotul brazilian milionar. Incredibil, cum arată azi fosta soție a lui Borcea. Uite ce viață de regină duce la Miami
Libertateapentrufemei.ro
Alina Vidican, 3 ani de căsnicie cu pilotul brazilian milionar. Incredibil, cum arată azi fosta soție a lui Borcea. Uite ce viață de regină duce la Miami
De ce nu este bine să mănânci pâine cu sarmale, cârnați sau mezeluri. Greșeala pe care mulți români o fac la masa de Crăciun
FANATIK.RO
De ce nu este bine să mănânci pâine cu sarmale, cârnați sau mezeluri. Greșeala pe care mulți români o fac la masa de Crăciun
Surpriză în showbiz-ul românesc! Vedeta noastră s-a căsătorit în secret în Dubai! PRIMELE declarații despre evenimentul fabulos: „Totul a fost pe repede înainte." FOTO
Elle.ro
Surpriză în showbiz-ul românesc! Vedeta noastră s-a căsătorit în secret în Dubai! PRIMELE declarații despre evenimentul fabulos: „Totul a fost pe repede înainte." FOTO
Cum arată rochia de 160 de lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
Unica.ro
Cum arată rochia de 160 de lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
Tradiţii şi superstiţii în prima zi de Crăciun. Astăzi nu se mătură, pâinea se aşează sub masă pentru noroc, iar copiii umblă cu Steaua
Observatornews.ro
Tradiţii şi superstiţii în prima zi de Crăciun. Astăzi nu se mătură, pâinea se aşează sub masă pentru noroc, iar copiii umblă cu Steaua
Horoscop 25 decembrie 2024. Taurii au nevoie de multe momente pe care să le petreacă ei cu sine sau împreună cu cele mai apropiate persoane
HOROSCOP
Horoscop 25 decembrie 2024. Taurii au nevoie de multe momente pe care să le petreacă ei cu sine sau împreună cu cele mai apropiate persoane

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI