Orășelul Ungheni, situat la 10 km de Tîrgu Mureș, trebuia să fie de doi ani un fel de Mecca din Balcani pentru împătimții sporturilor moto. Asta pentru că, printr-o co-finanțare europeană, Consiliul Județean (CJ) Mureș s-a angajat acum șase ani ca până până la sfârșitul lui 2014, să finalizeze primul circuit de viteză din România atestat internațional. Aici urmau să fie organizate inclusiv competiții balcanice. Suma pusă la bătaie era de 55 de milioane de lei, jumătate din bugetul CJ, restul de la Bruxelles. În august 2016, circuitul este tot un șantier, o finanțare europeană de 12 milioane de lei (trei milioane de euro) a fost pierdută, constructorul inițial înlocuit, proiectul refăcut, iar traseul riscă să nu fie omologat de forurile internaționale, asta în cazul în care ar fi finalizat într-un final.
În 2011 a fost ales constructorul care urma să primească cele 55 milioane de lei pentru ridicarea circuitului. Este vorba despre Cooperativa Edile Appennino (CEA) din Italia în asociație cu Morani Impex srl Zărnești și Kasim Emaka srl București.
- Cooperativa Edile Appennino scrl îl are desemnat ca președinte pe Giuseppe Salomoni
- Morani Impex srl din Zărnești are ca acționari pe Nicolae Movileanu și pe firma Morani Service srl.
- Kasim Emka srl din București îi are în acționariat pe Mihai Aurel Oaneș, Iluna Andrei Marius Kadas și Emanoil Alexa. Această societate a intrat în insolvență.
Italienii de la CEA și asociații din România nu au reușit să termine lucrările până în iunie 2014. Asta pentru că unul dintre parteneri a intrat în insolvență, moment când CJ Mureș a cerut rezilierea din cauza ritmului lent și a faptului că nu se asigura numărul necesar de muncitori, așa cum ne-au transmis reprezentanții instituției publice. Finanțarea europeană a fost pierdută la sfârșitul anului, când cele două părți se luptau în instanță: italienii doreau să continuie lucrările finalizate în procent de 65%, CJ-ul – nu. Consiliul a avut în cele din urmă câștig de cauză. Acum lucrările sunt continuate de Contrascom Construcții Bența deținută de omul de afaceri din Mureș, Remus Bența.
Costurile de până acum a proiectului MuresRing cuprind o sumă de 22 de milioane lei plătită către asocierea de firme condusă de italienii de la CEA – cea care a relizat 65% dintre lucări fără să le poată termina la timp – și alte 35 de milioane de lei care vor fi plătite noului antreprenor care va finaliza circuitul. Aici se mai adaugă și 1,4 milioane de lei achitați companiei de proiectare Ungpro Mureș.
Proiect realizat de o firmă de apartament
Reprezentanții italienilor de la CEA susțin că vina întârzierii o poartă proiectul inițial al circuitului MuresRing, unul dintre numele de botez al traseului nefinalizat. Circuitul nu a putut fi finalizat pentru că virajul de la viroaga 3 km plus 200 metri era pe un teren predispus la alunecări. Soluția din proiectul firmei Ungpro, acționar unic Andras Ungvari, nu putea fi pus în practică. Mai mult, constructorii italieni au plătit pentru un studiu, realizat de Jarno Zaffelli, din care reiese că acest traseu nu poate fi omologat nici pentru întreceri interne, asta pentru că ar pune în pericol viața piloților. Mai mult, reprezentanții CEA susțin că Ungvari a semnat ca proiectant deși nu are studii superioare de specialitate.
Ba chiar, zona unde a fost amplasat proiectul face parte, conform unui acti de specialitate – Normativul GT007 privind Zonarea teritoriului din punct de vedere al potențialului de producere a alunecărilor de teren, dintr-o regiune predispusă cu risc mare la mișcarea straturilor subterane.
Problemele semnalate de CEA sunt confirmate și de cele 15 dispoziții de șantier cerute de constructor și de dirigintele de șantier, firma Irimat Cons, prin care se cerea modificarea proiectului inițial pentru că acesta nu putea fi pus în practică.
Mai mult, reprezentanții CEA susțin că Ungvari a semnat ca proiectant deși nu are studii superioare de specialitate. În acest sens ne-au pus la dispoziții și un document cu specialiștii care și-au asumat proiectul pe care aparține semnătura lui Ungvari.
De partea cealaltă, Andras Ungvari, acționarul Ungpro, ne-a precizat calm că proiectul a fost atestat de Federația Internațională de Automobilism și că nu trebuia să aibă studii superioare. “Nici proiectantul de la Hungaroring, nu are studii superioare în domeniu și proiectează circuite de peste 25 de ani. Este o găselniță”, spune acesta. Andras mai susține că este dispus să ofere toate datele la DNA, dacă va fi chemat, pentru a prezenta cum s-au achitat lucrări care nu au fost efectuate.
Punctul său de vedere este asumat și de CJ Mureș, instituția care a încredințat contractul către firma Ungpro, conducerea instituției ne-a transmis că Andras Ungvari nu a semnat în calitate de proiectant.În acest sens ne-au pus la dispoziții și un document cu specialiștii care și-au asumat proiectul pe care aparține semnătura lui Ungvari.
Circuit periculos pentru piloți
Mai mult, constructorii italieni au plătit pentru un studiu, realizat de Jarno Zaffelli, din care reiese că acest traseu nu poate fi omologat nici pentru întreceri interne, asta pentru că ar pune în pericol viața piloților.
Specialiștii Federației Române de Motociclism (FRM) ne-au spus “că proiectantul dacă dorea și o minimă omologare internațională trebuia din faza de proiect să ia avizul de corectitudine de la Federația Internațională de Motociclism, Federația Internațională de Automobilism sau Federația Internațională de Motociclism Europa și nu este cazul, pentru că am fi fost informați”.
Conducerea FRM ne-a mai precizat că proiectul nu pune în pericol viața piloților, studiul realizat de Jarno Zaffelli fiind o recenzie a regulamentelor internaționale și nu o lucrare certificată de forurile de specialitate.
CJ
Conducerea Consiliului Județean Mureș ne-a răspunsu la câteva întrebări legate de acest proiect. Din informațiile oferite rezultă că antreprenorul și-a asumat proiectul tehnic când a semnat contractul și finanțarea europeană s-a pierdut din cauza firmelor de construcții. Reamintim aici că reprezentanții CEA, consorțiul italian care a condus lucrările de la circuit până în iunie 2014, susțin că nu au putut finaliza lucrările tocmai pentru că proiectul inițial era greșit, iar întârzierile se datorează refacerii planșelor inițiale.
Cum a fost ales proiectantul circuitului?
CJ Mureș: În vederea desemnării proiectantului lucrării Parc auto pentru sporturi cu motor, în cursul anului 2007, Consiliul Județean Mureș, în conformitate cu prevederile legale, a derulat o precedură de achiziție publică prin licitație deschisă – procedură la care orice operator interesat avea dreptul de a depune oferte.
Având în vedere faptul că în România nu mai existau investiții similare, pentru a nu restricționa accesul la procedură a companiilor din țară, dar totuși pentru a încerca atribuirea unui contractant care avea experiență similară a preiectului propus, criteriul de atribuire ales în vederea selectării ofertanțiulor a fost cea mai avantajoasă ofertă economică, unul dintre factorii de evaluare fiind chiar experiența în realizarea circuitelor de viteză.
În cadrul procedurii, în temenul limită de depunere a fertelor, au fost depuse două oferte. După evaluarea îndeplinirii de către cei doi ofertanți a criteriilor de clarificare și selecție, precum și a ofertelor tehnice depuse, în conformitate cu criteriul de atribuire ales, câștigător a fost desemnată asociarea dintre Ungpro srl și Conen srl din Ungaria. Menționăm că Conen srl avea experiența necesară proiectării unor asemnea obiective, fiind proiectantul circuitului de la Hungaroring, în timp ce celălalt ofertant nu avea experiență în realizarea de investiții similare.
Proiectul a fost realizat prin copierea și transpunerea circuitului Hungaroring pe terenul din Mureș?
Proiectul presupune realizarea unui complex de agrement destinat în special amatorilor de motor. Documentația urma să stea la baza elaborării unei cerințe de finanțare în cadrul Programului Operațional Regional, Axa Prioritară 5 – Dezvoltare durabilă și promovarea turimsului.
Având în vedere conformația unică a terenului pe care Județul Mureș a demarat realizarea investiției Parc auto pentru sporturi cu motor, soluția proiectată nu putea reprezenta transpunerea unui circuit de viteză existent, cu presupunea elaborarea unei documnetații delicate.
Proiectul tehnic elaborat de proiectant are structura stabilită în cadrul HG nr 28/2008 privind aprobarea conținutului cadru al documentației tehnico- economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenție, fiind verificat în condițiile legii cu privire la respectarea reglementărilor tehnice referitoare la cerințele fundamentale aplicabile, de către specialiști verificatori de proiecte atestați pe domenii/ subdomenii și specialități. Totodată, în vederea demarării lucrăilor, în baza Proiectuilui tehnic elaborat a fost obținută Autorizația de construire, inclusiv toate avizele solicitate în cadrul Certificatului de urbansim.
Mai mult, în faza de evaluare tehnică a Cererii de finanțare aferentă proiectului Parc auto pentru sporturi de motoc, întreaga documentație tehnică a fost verificată și de către specialiștii Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru, îndeplinind toate condițiile pentru a fi finațat.
Cât a costat proiectul?
În vederea realizării proiectului tehnic a fost semnat în urma licitației publice descrise anterior, Contractul de servicii 2596/10.03.2009, la valoarea de 1.441.470 de lei, inclusiv TVA.
Conform prevederilor contractuale, întreaga sumă a fost plătită către asocierea Ungpro-Conan după predarea documentației, plățile fiind efectuate doar în conturi deschise de către Ungpro srl la Trezoreria Tîrgu Mureș.
Menționăm că în această sumă este cuprinsă și contravalorea serviciilor de asistență tehnică din partea proiectantului pe parcursul execuției lucrărilor.
Terenul circuitul este predispus la alunecări, erau date în acest sens?
În baza HG. nr 1184 din 6 septembrie 2006 a fost aprobată transmiterea din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Apărării în domeniul public al județului Mureș și în administrarea Consiliului Județean Mureș, a terenului în suprafață de 345.912 mp, situat pe teritoriul orașului Ungheni și a comunei Sânpaul.
Trecerea în proprietatea județului Mureș a fost realizată prin Protocolul nr. 13485 din 02 octombrie 2006, Proces-verbal de predare primire nr 12485 din 02 octombrie 2006.
Terenul, fost poligon pentru tancuri, este situat la o distanță de peste 2 km de zona locuită, 5 km de Aeroportul Internațional Transilvania Târgu Mureș, 4 km de drumul național DN 15 (E60), 1,70 KM de Drumul Județean 151B și aroape de viitoarea autostradă București-Brașov-Oradea.
În vederea valorificării terenului obținut a fost propusă realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construirea unui complex de agrement și sport, intitulat Parc auto pentru sporturi cu motor, studiul astfel realizat urmând a fi valorificat prin pregăturea unei Cereri de finanțare în cadrul POR 2007-2013.
Astfel, în vederea elaborării Studiului de fezabilitate, în conformitate cu prevederile în vigoare, Proiectantul desemnat a avut sarcina de a realiza și studiile de teren care urmau să stea la baza documnetației tehnice. În acest sen, prin personalul de specialitate, au fost realizate:
– studiul topografic cuprinzând planuri topografice cu amplasamentele reperelor, listele cu repere în sistem de referință național (întocmit de topograf Laszlo Gellert)
– studiul geotehnic cuprizând planuri de amplasament forajelor, fișelor complexe cu rezultatul determinărilor de laboratpr, analoza apei subterante, raportul geortehnic cu recomandările pentru fundare și cnsolidiăr (întocmit de geolog Gagyi Peter)
Costurile studiilor au fost de 87.456, inclusiv TVA.
De asemnea, după începerea lucrărilor, în luna martie 2-12, un alt studiu geortehnic a fost comandat de antreprenor, fiind realizat de cître geolog Gagyi Peter.
Ce sume au fost plătite antreprenorului initial?
Până la rezilierea contractului, 24 iunie 2014, antreprenorul a avut lucrări certificate decontate în valoare de 22.409. 653 lei, fără TVA, aferente perioadei noiembrie 2012-iulie 2013. Din această sumă, conform contractului de lucrări a fost reținut un procente de 10%, procent de reținere conform acordului contractual, respectiv 2.240.965 de lei. Astfel, suma plătită efectiv antreprenorului a fost de 25.547.004 de lei, din care TVA în valoare de 5.378.316 de lei.
Firmele de construcții susțin că nu au putut finaliza lucrările pentru că proiectul tehnic nu a fost bun. Este adevărat?
În cadrul procedurii de achiziție publică derulată în anul 2012 în vederea desemnării executantului, proiectul tehnic 190.1/2009 și modelul de contract au fost puse la dispoziția ofertanților, inclusiv a consorțiului italian, începând cu data lansării precedurii în SEAP la data de 01.02.2011, respectiv în JOUE începând cu data de 3. febriarie 2011.
Până la deschiderea ofertelor, care a vut loc la data de 16.03.2011, orice posibil ofertant avea dreptul de a solicita clarificări asupra documnetelor licitației, deci și asupra proiectului tehnic respectiv a modelului de contract. Cu toate acestea, până la deschiderea ofertelor, nu s-a primit nicio sesizare referitoare la o eventuală calitate necorespunzătoare a proiectului tehnic.
De asemnea, conform prevederilor legale, relația dintre beneficiar și antreprenor este stabilită prin contractul de lucrări semnat ca urmare a ofertei depuse la licitație, după examinarea și înțelegerea documentelor care au stat la baza acesteia.
Oferta primită a fost:
Antreprenorul a examinat documnetele specificate în Anexa la Contract, și se oferă să execute lucrăril conform prevederilor contractului pentru valoarea de 37.283.777 de lei, fără TVA, respectiv 8,7 milioane de euro (curs de 4,2626 lei)
Lucrările contracului se vor executa în conformitate cu specificațiile proiectului tehnic 190.1/2009 pentru lucrarea Parc auto pentru sporturi cu motir, realziat de Ungro srl Tîrgu Mureș.
De ce a fost reziliat contractul cu CEA?
Contractul de execuție a lucrărilor încheiat în date de 23.08.2011 a fost realizat la data de 24.06.2014, motivele care au stat la baza rezilierii fiind:
– ritmul scăzut de execuție a lucrărilor – rata progresului din ultimele șase luni a fost de sub 10% din valoarea acceptabilă a contractului;
– progresul lucrărilor aferent aferent lunilor februarie-aprilie 2014, mult sub nivelul propus de antreprenor în graficul de execuție anexat actului adițional nr.2 la contractul de lucrări;
– nesoluționarea de către antreprenor a cerintelor cuprinse în înștiințarea formulată protrivit sub-clauzei 7.6 din contract, respectiv nu au fost operate remedierile solicitate prin rapoartele de neconformitate nr. 3/20.10.2013 și prin cele cu nr 1,2,3 din 07.03.2014 și nici justificată prin rapoartele nr.4 și nr.5 din 6 martie 2014 și nr. 6,7,8,9 din 8 martie 2014 – toate cu termen de soluționare a remedierilor solicitate fixat la data de 30.04.2014.
Menționăm că pentru a finaliza lucrările, antreprenorul a beneficiat de două acte adiționale la contractul de lcurări, având ca scop prelungirea duratei de execuție a lucrărilor cu peste opt luni de zile (până la data de 30 iunie 2014), dar cu toate acestea, la data rezilierii contractului (24.06.2014), stadiul de realizare era de aproximativ 65%.
După rezilierea contractului de lucrări, antreprenorul a refuzat predarea amplasamentului către beneficiar, împiedicând finalizarea lucrarilor, fapt care in cele duin urmă a dus la pierderea unei părți însemnare din finanțarea nerembursabilă obținută. Mai mult, antreprenorul nu a realizat conservarea lucrărilor executate, ignorând solicitarile repetate în acest sens.
În vederea demarării licitației pentru reactulizarea Proiectului tehnic respectiv desemnarea noului executant, pe baza proiectului tehnic nr.190.1/2009, a constatărilor de la fața locului și a informațiilor cuprinse în cadrul rapoartelor de exepertiză judiciară rezultate după rezilierea contractului de lucrări, proiectantul Ungpro srl a întocmit un aviz estimativ al costurilor necesare finalizării lucrărilor, suma rezultată fiind de 35.793.984 de lei, inclsuiv TVA.
Această estimare a ținut cont și de valoarea initială stabilită în proiectul tehnic, de diferența rămasă după decontarea lucărilor până în anul 2014 și de notele de comandă suplinentară emise pe parcursul executării lucrărilor.
De asemenea prețurile au fost actualizate folosind indici de creștere a prețului de consum pe perioada iunie 2009-octombrie 2015.
Menționăm că suma la care a fost adjudecată licitația în vederea reactualizării proiectului tehnic și finalizării lucrărilor proiectului este de 25.298.025 lei, inclusiv TVA.
S-a luat vreo măsură pentru recuperea finanțării pierdute? S-a făcut vreo plângere penală?
Până la acest moment, Consiliul Județean Mureș nu a făcut nicio plângere penală legată de acest proiect. Menționăm însă faptul că, în fața instanțelor civile au fost inițiate mai multe litigii, atât de către autoritate, cât și de către antreprenor, toate cele finalizare până în prezent fiind cu soluții favoribile autorităților publice.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro