Cristian Dițoiu a remarcat cum s-a născut o știre falsă despre violența taximetriștilor, în care a fost atrasă, fără voia sa, și Libertatea. Pentru noi este o obligație să participăm la deconstruirea oricărei capcane în care cădem și să luăm măsuri să nu se mai întâmple.

Anatomia isteriei : Ei versus Noi

Dacă ai avut un contact cu mijloacele de comunicare în masă în ultimele 24 de ore, ai folosit un serviciu de ride-sharing sau ai fost dezamăgit de un taxi în ultimul an, cu siguranță ai observat articolele din gama “Taximetriştii vor interzicerea trotinetelor electrice în Bucureşti”.

Este și cazul unui articol publicat în Libertatea, care se legitimează prin citarea unui articol din Adevărul.    

Zvonul a devenit pe rând informație, certitudine, iar apoi știre. S-a rostogolit în Observator, în Ziua, în AutoBild și deja probabil că la ora la care vei citi acest articol, știrea va căpăta proporții astronomice.

Totul a început cu un articol din Adevărul, publicat de un contributor

Unii ziariști spun că trotinetele sunt în pericol, taximetriștii “cer”, “vor”, “au luat la țintă”, cu un “tupeu fără limite”.

Povestea unei false amenințări comise de taximetriști la adresa trotinetelor, care a devenit articol plătit și, mai apoi, știre!

Fire curioasă (și pentru că predau un modul de managementul conflictului), am mers pe fir.

Totul a început de la un articol publicat pe  Adevarul.ro de un “contributor”.

Adevarul.ro are o platformă în care le permite oamenilor să își exprime opinii, păreri, atitudini pe diferite subiecte. Pe vremea când ziarele încă miroseau a cerneală, rubrica respectivă se numea “De la cititori” sau “Poșta redacției”.

Problemele reale: prețul benzinei și viața taximetriștilor

Aparent la “Poșta redacției” de pe Adevarul.ro a sosit un Screenshot al unei postări dintr-un grup de pe Facebook numit “Clubul Taximetriștilor”, împreună cu un text.

Ca să vă dați seama de mărimea grupului de taximetriști: are 35.000 de membri.    

Postările pe grupul respectiv sunt variate, de la împărtășit consumuri ale mașinilor până la îndemnări la greve sau sabotări ale lui Uber & Co. În genere, în grupul taximetriștilor domină un sentiment de deznădejde și de frustrare a unor oameni care își vedeau de viață liniștiți, până acum 2 ani.

Postările legate de consumuri de carburant au comentarii multe, semn că lumea este interesată mai degrabă de lucruri practice: ce punem pe masă mâine.  

Povestea unei false amenințări comise de taximetriști la adresa trotinetelor, care a devenit articol plătit și, mai apoi, știre!

Pe grupul taximetriștilor apare o postare a unui om care nu mai postase până atunci

Și totuși, o postare cu 3 comentarii și 11 like-uri (total irelevantă ca atenție primită în universul celor cei 35.000 de membri) a fost îndeajuns pentru multe publicații să tragă o linie roșie între EI (taximetriștii) și NOI (cei cu trotinete sau cei care folosesc servicii de ride-sharing).

Așa arată postarea care a fost suficientă pentru a inflama spiritele.

Povestea unei false amenințări comise de taximetriști la adresa trotinetelor, care a devenit articol plătit și, mai apoi, știre!

Dacă ar fi să relatăm faptele (ce s-a  întâmplat), ele sunt: un cetățean a scris pe un grup de taximetriști că vara asta o să facă foamea din cauza trotinetelor și nimeni nu l-a băgat în seamă. Pe un grup se poate vedea activitatea membrilor, iar acest cetățean are o singură postare: cea de mai sus.

Sigur, nu ar fi ieșit un articol din asta, pentru că de fapt nu s-a întâmplat nimic, deci nu e o știre.

Și totuși, de ce a ajuns această postare nebăgată în seamă de taximetriști… știre?

Răspunsul este simplu: articolul din Adevărul a fost plătit.

Povestea unei false amenințări comise de taximetriști la adresa trotinetelor, care a devenit articol plătit și, mai apoi, știre!

Publicitatea era marcată în versiunea de desktop și nemarcată în versiunea de mobil

Postarea respectivă a fost umflată și expusă pe bani – ca articol publicitar în Adevărul

Un articol publicitar spune de obicei: cumpărați de la noi că sunt mai bune, că îți face părul mătăsos, că s-a deschis un magazin nou, ceva care să facă cetățeanul să cumpere.

Acest articol publicitar nu face aparent nimic din toate astea, ci încearcă să bage frica în oameni, cu un mesaj simplu, fabricat: taximetriștii se pregătesc să ne deschidă ușa în față când mergem cu trotineta.

Orice act de comunicare, de la vorbit până la scris, are trei actori:

Sursa (cine zice)
Mesajul (ce se zice)
Receptorul (cine ascultă)

În acest caz, avem așa:

Sursa 1 : un  om de pe un grup al taximetriștilor (prima lui postare)
Sursa 2 : Un contributor la site-ul Adevărul
Sursa 3:  Celelalte publicații

Mesajul 1: cel inițial (l-ați văzut). O postare cu 11 like-uri
Mesajul 2: cel din Adevărul, marcat ca publicitate, completat cu cuvinte mari:  “atacul”, “strategii ample” , “pericol”.
Mesajul 3: cel din restul publicațiilor care se întrec în a amplifica nenorocirea care ne paște

Receptorul 1: publicațiile care nu observă (sau ignoră) slaba substanță și fundamentare a advertorialului din Adevărul
Receptorul 2: publicul larg care citește și se revoltă, dă like, share, pentru că dacă e la ziar înseamnă că e adevărat.

Pe scurt: taximetriștii nu pregătesc nimic. Putem merge în continuare cu trotineta. Sunt mai interesați de consumul mașinii decât de trotinete.

Pe lung : cineva sponsorizează materiale de presă în care taximetriștii sunt tăvăliți pe nedrept (în acest caz).

Citește și:

Aplicația Clever Taxi a lui Daimler Benz a plătit un articol în Adevărul, care-i prezintă pe taximetriștii români drept niște brute limitate, homofobe și amenințătoare!

Clever Taxi se dezice de citatul homofob inserat în propria reclamă, dar nu-și reproșează folosirea în articolul publicitar pe care l-a comandat și în care taximetriștii sunt denigrați!

VIDEO / Consultantul care a remarcat știrea falsă despre violența taximetriștilor spune că riscul propagării acestor articole este învrăjbirea și radicalizarea

   

Google News Urmărește-ne pe Google News