Președintele ANPC, Sebastian Hotca, sfătuiește consumatorii să se informeze pentru a beneficia de oferte reale, mai ales în perioada marilor reduceri, cum este Black Friday.
,,Reducerile de preț sunt o oportunitate binevenită atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici. Cu toate acestea, este esențial ca fiecare consumator să se informeze temeinic pentru a se asigura că beneficiază cu adevărat de aceste oferte, in special in perioada marilor reduceri de preturi, cum este BlackFriday”, scrie Președintele ANPC, Sebastian Hotca într-o postare pe facebook.
Sebastian Hotca recomandă verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs. Această practică a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice.
O altă recomandare este citirea cu atenție a caracteristicile produsului și verificarea dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor consumatorilor.
Sfaturi pentru siguranță
- Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le cumpărați și cu prețurile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de prețuri;
- Verificați stocul existent;
- Verificați pretul afisat si dacă acesta este integral (conține sau nu TVA)
- Verificați daca prețul include si costul de livrare.
În cazul în care comandați online, verificați dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului. Acest lucru este esențial pentru a evita eventualele neplăceri.
Obligațiile comercianților față de consumatori în România
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală si electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societaților comerciale si cel de inregistrare fiscala etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Prețul cu toate taxele incluse;
- Costurile de livrare, daca este cazul;
- Modalitățile de plată si de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- Durata minima a contractului, în cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
- Funcționalitatea, compatibilitatea și interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conținutului digital si a serviciilor digitale;
- Existenșa și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterala a contractului
,,Recomandam consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului; acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi sa garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul scrie”,scrie Președintele ANPC.
Reguli noi pentru piețele online: ce trebuie să știe consumatorii
- dacă partea terță care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridică şi ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant – persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislatia în materie de protecție a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat;
- la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piață online este obligat sa specifice ȋn mod clar într-o secțiune specifică a interfeței de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării
,,Pentru siguranta contului dumneavoastra, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutați „https” în adresa URL și o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. In cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, scrie Președintele ANPC.
Cum trebuie afișat prețul
Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul).
Există mai multe comparatoare de preturi unde poate fi verificata evolutia in timp a preturilor produselor. Aceasta posibilitate ofera consumatorului mai mult control asupra deciziei sale si face ca magazinele sa evite, in general, afisarea unor reduceri nereale.
Care sunt regulile
- Prețul redus trebuie sa fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
- Prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
- În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scazut preț practicat de vânzator în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
- În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezinta cel mai scazut preţ practicat de vanzator in această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preț.
- Vânzătorul trebuie să indice intr-un mod clar, lizibil si ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Anunțuri de Reducere: Reguli de Vizibilitate și Claritate
- fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
- fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzatoare;
- fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare langa prețul anterior, barat
Când este contractul încheiat
Pentru magazinele fizice, contractul se consideră încheiat în momentul plății și primirii bunului. În cazul magazinelor online, contractul se finalizează odată cu confirmarea, pe suport durabil, a acceptării comenzii de către comerciant.
Renunțarea la achiziție după încheierea contractului
În cazul magazinelor fizice, legea nu permite renunțarea la contract. După achiziționarea unui bun, acesta nu poate fi returnat sau înlocuit, și contravaloarea nu poate fi rambursată decât în caz de defect, aplicându-se regulile privind garanțiile.
Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la primirea bunului în care puteți renunța la achiziție fără a oferi un motiv și fără costuri suplimentare. Unele magazine online extind acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, ca parte a politicii comerciale, însă acest lucru trebuie verificat cu fiecare comerciant în parte. Termenul de 14 zile poate fi prelungit cu încă 12 luni dacă comerciantul nu a menționat expres existența dreptului de returnare a produselor.
În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, costul returului va fi suportat de cumpărător.
Obligațiile comerciantului
Comerciantul este obligat să ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare) în termen de maxim 14 zile de la renunțarea la contract. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu suporta comisioane în urma rambursării.
Există cazuri în care nu puteți renunța la contract, cum ar fi bunurile realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice livrate sigilate și desigilate ulterior.
Comerciantul poate reține din prețul plătit valoarea diminuată a bunurilor dacă acestea au fost folosite mai mult decât pentru a le testa funcționalitatea.
Termen pentru bunurile comandate online
Comerciantul trebuie să își îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la plasarea comenzii. Dacă nu livrează la timp, aveți dreptul să renunțați la contract și să primiți banii înapoi.
Garanții valabile și pentru produsele cumpărate la reduceri
Regulile de garanție se aplică indiferent de modul de achiziționare a bunurilor și de prețul acestora, fie că sunt cumpărate online, din magazinul fizic, la reducere sau la preț întreg.
OUG 140/2021 stabilește regulile garanțiilor pentru bunuri. Există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Garanția legală
Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepții clar stabilite). În momentul achiziției unui bun, beneficiați de garanția legală, fără ca aceasta să fi fost oferită de cineva anume, ci doar în temeiul legii. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului.
Garanția legală este de doi ani, dar există și excepții:
- Pentru bunurile cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile etc.), garanția legală poate fi de cinci ani, dacă bunurile au o durată medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continuă de conținut digital sau servicii digitale (de exemplu, actualizări de sistem periodice sau software inclus în contractul de vânzare). Dacă furnizarea continuă de conținut digital sau servicii digitale este pentru o perioadă mai mare de cinci ani, atunci garanția va fi valabilă pentru acea perioadă.
- În cazul produselor de ocazie, consumatorul și vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanție de cel puțin un an.
Garanția comercială
Garanția comercială este oferită suplimentar în anumite situații, de exemplu, garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Aceasta nu înlocuiește și nu anulează garanția legală. Garanția comercială poate fi oferită atât de producător, cât și de vânzător și poate avea diverse forme: o durată de timp mai mare, rambursarea sumei plătite în cazul apariției unui defect etc.
Defectarea produsului
Aveți dreptul la reparare, înlocuire, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului dacă produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia comparativ cu cealaltă. De obicei, repararea este prima măsură luată pentru a asigura funcționalitatea produsului. Repararea sau înlocuirea produsului se face în termen de 15 zile calendaristice de la momentul informării vânzătorului asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.
Incetarea contractului sau reducerea prețului
- Vânzătorul nu a finalizat reparația sau înlocuirea sau a refuzat să aducă bunurile în conformitate.
- Se constată o neconformitate, în pofida eforturilor vânzătorului de a o remedia.
- Neconformitatea este de o asemenea gravitate încât justifică o reducere de preț sau dreptul la încetarea imediată a contractului de vânzare.
- Vânzătorul a declarat că nu va aduce bunurile în conformitate într-un termen rezonabil sau fără inconveniente semnificative pentru consumator.
Încetarea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Veți primi suma plătită pentru bun, iar comerciantul bunul înapoi. Returnarea bunului în această situație se face pe cheltuiala vânzătorului.
Garanția pentru bunurile reparate sau înlocuite
Bunul înlocuit este acoperit de o nouă garanție (legală sau comercială) care începe din momentul înlocuirii. În cazul bunurilor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul notificării vânzătorului până în momentul în care bunul a fost livrat în stare de utilizare normală.
Reclamații de Black Friday
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamațiile primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
- Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele, dar în realitate, această reducere nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare.
- În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de «-200%», în fapt, reducerea aplicată era de -16%.
- Perioada de valabilitate a reducerilor de preț și disponibilitatea produselor la ofertă nu erau menționate.
- Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului.
- Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat – reclamă mincinoasă.
- Consumatorul după o oră și jumătate de la precomandă pe site, a adăugat și alte produse în coș, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc.
- Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site, clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii.
- La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea că având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclamă înșelătoare.
- Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.
Aceste informații sunt esențiale pentru a înțelege drepturile și obligațiile legate de garanția produselor, conform postării publicate de Președintele ANPC, Sebastian Hotca.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!