Banana este vedeta unei opere de artă conceptuală din 2019, intitulată „Comedian”, creată de cunoscutul artist Maurizio Cattelan. Opera este concepută pentru a fi lipită pe perete cu bandă adezivă.
Cumpărătorul primește un certificat de autenticitate și instrucțiuni de instalare pentru a înlocui banana atunci când se strică. Licitația a durat doar cinci minute și s-a încheiat când antreprenorul crypto Justin Sun a plasat oferta câștigătoare.
Experții spun că acest lucru arată că piața artei este dispusă să cheltuiască sume mari pentru spectacol, chiar și în perioade dificile.
,,Randamentele pe piață au fost plate sau în scădere în ultimul deceniu. Este un activ fascinant pentru că poți obține atâta bucurie din el încât oamenii sunt dispuși să accepte randamente mai mici. Bucuria nu este ceva cu care să te joci”, a declarat Michael Moses, care analizează potențialul de investiții al operelor de artă.
Justin Sun și-a exprimat intenția de a mânca personal banana în zilele următoare, ca parte a acestei experiențe artistice unice.
Istoria controversatei banane
Opera lui Cattelan a apărut pentru prima dată la Art Basel Miami Beach, unde Galeria Perrotin a vândut trei ediții ale „Comedian” pentru sume între 120.000 și 150.000 de dolari fiecare.
Mulțimea a fost atât de perturbatoare încât galeria a fost nevoită să scoată banana din stand, după ce un artist performer, David Datuna, a smuls-o de pe perete și a mâncat-o.
La Sotheby’s, banana s-a întors cu o estimare între 1 milion și 1,5 milioane de dolari. Prețul final de adjudecare a fost de 5,2 milioane de dolari, plus comisioanele casei de licitații, ajungând la un total de 6,2 milioane de dolari.
Opera a devenit o senzație media, apărând pe coperta The New York Post. Unii critici au fost mai generoși decât tabloidele.
Artistul a declarat că a conceput opera ca o satiră la adresa speculațiilor de pe piață, punând întrebarea: „Pe ce bază un obiect dobândește valoare în sistemul artei?”.
Într-un interviu recent prin e-mail, Cattelan a adăugat: ,,Licitația va fi apogeul carierei sale. Sunt nerăbdător să văd care vor fi răspunsurile”.
Banana Dole lipită pe peretele Sotheby’s miercuri seara a fost cumpărată mai devreme în aceeași zi de la un stand de fructe din apropiere, de pe Upper East Side din Manhattan, pentru 35 de cenți.
Vânzătorul, un bărbat din Bangladesh care nu și-a dat numele, a spus că nu știa că una dintre bananele sale se vinde de mii de ori mai scump decât prețul original.
Controverse și speculații
Banana a atras atenția și mai devreme luna aceasta, când un executiv Sotheby’s, Michael Bouhanna, a lansat anonim o criptomonedă numită după opera de artă satirică.
Trader-ii online l-au acuzat că a folosit informații privilegiate de la casa de licitații pentru a beneficia financiar de creșterea prețului tokenului. Bouhanna a negat acuzațiile.
Doi bărbați care au concurat în licitație până la aproximativ 2,5 milioane de dolari investiseră în criptomoneda lui Bouhanna. Unul dintre ei, Theodore Bi, a numit opera „o idee pe care oricine o poate susține” și a spus că intenționau să o ofere cadou lui Elon Musk.
Câștigătorul, Justin Sun, a cheltuit milioane pe artă tradițională și digitală. Colecția sa variază de la o sculptură din 1947 de Alberto Giacometti, cumpărată la licitație pentru 78,4 milioane de dolari în 2021, până la un NFT de aproape 600.000 de dolari reprezentând o piatră de companie.
Foto: Câștigătorul, Justin Sun, Sursă: X/Justin Sun Tron
„Natura conceptuală a operei de artă a atras interes nu numai din partea comunității noastre tradiționale de colecționari, ci și din partea comunității crypto mai largi. Am primit cereri de la potențiali ofertanți pentru a plăti cu cripto”, a declarat Karina Sokolovsky, purtătoare de cuvânt a Sotheby’s.
Critica lui Cattelan la adresa pieței de artă
Cattelan, în vârstă de 64 de ani, care în 2016 a instalat o toaletă din aur masiv într-o baie de la Muzeul Guggenheim și odată și-a lipit propriul dealer de peretele unei galerii cu bandă adezivă, a criticat adesea piața artei.
„Ceea ce mă deranjează este că după prima vânzare, artistul nu mai profită pe măsură ce opera își schimbă proprietarul”, a spus Cattelan într-un interviu.
„Casele de licitații și colecționarii culeg beneficiile, în timp ce creatorul, care face chiar obiectul care alimentează piața, este lăsat pe dinafară”, a adăugat acesta.
Banana a fost ultimul dintre cele 10 loturi vândute în porțiunea „Now” a vânzării de artă contemporană în două secțiuni de la Sotheby’s miercuri, care a realizat un total de 16,5 milioane de dolari, mult peste estimarea lor combinată de top de 12 milioane de dolari.
În comparație, licitația echivalentă „Now” din 2022 – ultimul an de boom pentru piața artei – a avut 23 de loturi și a strâns 72,9 milioane de dolari.
Moses, analistul financiar, a spus că cumpărarea bananei ar fi un pariu riscant din perspectiva investițiilor; puține opere de artă care se bazează pe șoc au înregistrat randamente pozitive la vânzările repetate la licitație.
„Cumpărătorul trebuie să se bazeze pe utilitatea bucuriei, pentru că nu este clar pentru mine că aceasta va fi o adăugire la utilitatea averii”, a spus Moses.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!