„Nostalgia după vremuri de tristă amintire are cauze complexe, însă una dintre cele mai importante dintre aceste cauze este necunoaşterea faptelor istorice. Fenomenul este îngrijorător, cu atât mai mult cu cât pare să fie înregistrat în cadrul diferitelor categorii de vârstă, inclusiv în rândul tinerilor care nu au trăit nici măcar o zi în regimul comunist, unii fiind născuţi chiar după aderarea României la NATO sau la Uniunea Europeană. Aceasta este dedicată elevilor din clasele a XII-a învăţământul de zi, respectiv a XIII-a învăţământul seral şi cu frecvenţă redusă”, a spus Ligia Deca, potrivit Agerpres.
„Aş adăuga că toţi elevii vor parcurge această disciplină chiar atunci când se apropie de primul lor vot democratic, când se apropie de vârsta la care devii matur şi începi să devii cetăţean activ, inclusiv prin gestul democratic de a vota”, a adăugat Deca, aflată la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti.
Ea a precizat că elevii vor învăţa despre politicile şi viața românilor din perioada regimului comunist într-o manieră „echilibrată şi documentată”, dar vor fi abordate și teme precum represiunea instaurată în anii ’50 de regimul Petru Groza.
Programa elevilor de liceu va conține inclusiv referiri la Radio Europa Liberă și la Decretul 770 din 1966 care interzicea întreruperea de sarcină și care viza creșterea accelerată a populației.
„Avem obligaţia în şcoli şi în universităţi să combatem ignoranţa şi manipularea ce derivă din necunoaşterea istoriei. O cunoaştere inadecvată sau chiar lipsa cunoaşterii faptelor istorice din perioada regimului comunist lasă loc unor distorsiuni care pot influenţa inclusiv comportamentul social şi, am văzut, electoral. În plus, aceste lecţii sunt şi pentru viitor”, a mai spus ministrul Educaţiei, care nu a precizat dacă această nouă materie se va studia din viitorul an universitar sau nu.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
pareri • 16.12.2024, 14:55
Cate democrații subjugau alte popoare prin colonialism? Cate democrații subjugau alte popoare prin control economic? Cate crime au comis democrațiile capitaliste prin susținerea extremismului si prin coups (Indonezia, Argentina, Brazilia, Chile, Orientul Mijlociu, Africa, Asia de Sud-est etc. etc)? Cum s-a făcut industrializare in Vest si cum a contribuit colonialismul la asta? Când vom avea măcar câteva răspunsuri, vom înțelege care a fost contextul istoric și material global în care se petreceau toate acestea. Atunci vom înțelege ce a însemnat comunismul și ce reprezintă această moștenire pentru noi în prezent. Fără a scuza greșelile trecutului dar și fără a renega in mod eronat si acuzator absolut tot ce însemnă acesta. Ma îndoiesc sincer că acest curs va contribui in mod pozitiv la înțelegerea trecutului. A înțelege trecutul înseamnă a avea și înțelegere.
pareri • 16.12.2024, 14:54
Sa nu uitam nici ca statele sociale (welfare) din Vest (modelul Nordic, Great Society, public housing, etc) s-au creat prin competiție cu blocul Estic. Nu în ultimul rând, o istorie critică a comunismului ar trebui să acopere și principiile care stau la baza creării unei societăți egalitare și în ce fel aceste principii au fost puse în practică în RSR. Dreptul la avort, programul de lucru de 8h, eliberarea sexualității, reducerea inegalităților de gen sunt toate principii ale primilor comuniști. Întrebările la care ar trebui să ne intereseze răspunsurile sunt de ce s-au luat deciziile care s-au luat? De ce militarizare? De ce austeritate? (oare asa li s-a năzărit unor oameni sa scoată produsele de la raft?) De ce interzicerea avortului si care au fost forțele politice care au contribuit la introducerea decretului? Care era comportamentul altor state "model" din Vest în aceeași perioadă? Câte democrații purtau războaie de influență în regiuni îndepărtate de Europa?
pareri • 16.12.2024, 14:54
Si doamna Deca avea 8 ani când s-a terminat comunismul, de unde știe dumneaei cum a fost mai exact? În loc să recuperăm critic istoria recentă, cu rele și cu bune, ajungem să renegăm orbește toată perioada. Spre exemplu, comuniștii au fost primii care au legalizat avortul în anii '50 iar în perioada anilor când a fost interzis în RSR era interzis si in Franța, Germania si alte "democrații". Alte exemple pot fi gradul ridicat de alfabetizare pe care l-au introdus comuniștii. Siguranța locului de muncă și accesul universal asupra locuirii. Eliminarea șomajului. Reducerea inegalităților sociale și reducerea discrepanțelor veniturilor. Dezvoltarea industrială (cu credite din Vest in cele din urma) și aducerea României în secolul XX, în condițiile in care înainte de comunism Romania era un stat agrar si înapoiat. Dezvoltarea infrastructurii (energie, transport, sănătate, educație).