De la Bucium la Aiud, Transalpina de Apuseni străbate unele dintre cele mai sălbatice și spectaculoase peisaje din România.
Pe toată lungimea drumului, de aproape 80 de kilometri, abia întâlnești câțiva oameni. Și asta doar în satele mai mari, cum este Mogoș, pentru că în rest, satele și cătunele din apropierea traseului, sunt în mare parte depopulate sau locuite de câțiva bătrâni.
„Lucrările sunt în grafic pe lotul 1 al DJ 107 I – Transalpina de Apuseni. Se lucrează intens la terasamente, rigole și poduri. Totodată, a fost aplicat stratul de balast stabilizat, iar de miercuri va începe aplicarea stratului binder.
Ne cerem scuze locuitorilor municipiului Aiud pentru disconfortul creat, mulțumindu-le totodată pentru înțelegerea de care dau dovadă!
Lotul 1 are o lungime de 43,51 km, plecând din Municipiul Aiud și ajungând la Ponor. Lucrările de modernizare ale acestui lot vor fi finalizate până la sfârșitul anului”, a anunțat vicepreședintele CJ Alba, Marius Hațegan.
Lucrările de modernizare pe drumul județean DJ 107 I „Transalpina de Apuseni” – lotul 1, care face legătura între municipiul Aiud și comunele Râmeț și Ponor, au reînceput de luni, 23 ianuarie. Contractul pentru continuarea lucrărilor pe cei 43,5 km are o valoare de peste 113,6 milioane de lei, termenul de execuție fiind de maxim 12 luni.
În 19 aprilie 2022, Consiliul Județean Alba a emis notificarea de reziliere a contractului de lucrări cu asocierea Operes SRL – Societatea de Construcții Napoca SA – Cosedil SPA, câștigătoarea licitației pentru lotul 1, ca urmare a neconstituirii garanției de bună execuție din partea antreprenorului. Raportul contractual dintre părți a încetat începând cu data de 6 mai 2022.
Până atunci, pe lotul 1 din DJ 107 I (Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bîrlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat –DN74 (Cerbu)), au fost executate lucrări în procent de aproximativ 29% din valoarea contractului inițial de execuție, constând în:
- amenajarea terenului
- terasamente
- structura rutieră (strat de fundație din balast, strat de piatră spartă, strat de legătură din mixtură asfaltică)
- podețe tubulare de descărcare și podețe de acces
- scurgerea apelor
- lucrări de consolidări (fundație adâncită de parapet)
Pe 19 august 2022 a fost lansată o nouă licitație pentru continuarea lucrărilor de modernizare a DJ 107 I. Aceasta a fost atribuită pe 9 decembrie 2022 către Elis Pavaje, valoarea contractului fiind de 113.691.643,26 de lei, fără TVA.
Lotul I are o lungime totală de 43,510 km, fiind împărțit în trei sectoare:
- Sector I: km 0+000 – km 3+350
- Sector II: km 3+350 – km 24+540
- Sector III: km 24+540 – km 43+510
Lucrările pe acest tronson de drum vor consta în:
- reabilitarea părții carosabile prin execuție fundație din balast și piatră spartă și două straturi de mixturi asfaltice
- construire/reabilitare poduri și podețe
- preluarea apelor pluviale printr-o reţea de canalizare din conducta cu diametrul D = 500 mm şi guri de scurgere cu sifon si depozit
- execuție șanțuri și rigole din pământ sau pereate
- consolidare corp drum cu zid de sprijin și rigolă ramforsată
- montare parapeți flexibili pe fundații izolate/adâncite
- semnalizare orizontală și verticală
- accese la proprietăți
- amenajare drumuri laterale
- amenajare piste de bicicliști și trotuare
- 9 staţii noi de autobuz
- Transalpina de Apuseni, o investiție așteptată de toate administrațiile din zonă
Drumul este așteptat și de administrațiile locale, care se confruntă cu un exod al populației spre alte zone.
”Eu nu sper să vină acasă doar buciumani. În ultimii ani, zeci de ani, am pierdut jumătate din populația zonei. Sper să vină alți oameni care să vină să se stabilească la Bucium” a spus primarul localității, Cornel Napău, la începutul proiectului.
Pentru locuitorii din Rîmeţ şi Ponor, spre exemplu, acest drum este o soluție importantă de a avea acces spre Alba Iulia.
O călătorie între Ponor şi reşedinţa judeţului durează în prezent circa oră şi jumătate, pe un drum de pământ.
”Transalpina de Apuseni” va lega o serie de localități din Munții Apuseni: va străbate Aiudul de Sus – Râmeț – Brădești – Geogel – Măcărești – Bârlești Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârlești – Mogoș – Valea Albă – Ciuculești – Bucium – Izbita – Coleșeni – Bucium Sat și ajunge în Bucium Cerbu, aproape de Abrud.
Valoarea totală este de peste 188 de milioane de lei adică aproximativ 41,6 milioane de euro. Consiliul Județean Alba va contribui cu valoarea neeligibilă a proiectului, adică puțin peste 400.000 de lei, restul fiind bani europeni dintr-o finanțare POR 2014-2020.
- ”Transalpina de Apuseni” va avea o lungime de 78,43 de kilometri, 6.700 metri pătrați de piste de biciclete, 21 de stații de autobuz, 12.610 metri pătrați de trotuare, 14 poduri noi și aproximativ 200 de podețe.
De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundații adâncite, ziduri de sprijin și peste 73 de kilometri de șanțuri de beton.