Cel mai adesea, administratorul unei firme este o persoană fizică. Cu toate acestea, este permis de Legea nr. 31/1990 privind societățile ca o persoană juridică să poată fi nominalizată administrator, situația de excepție aplicându-se doar în cazul societăților pe acțiuni- SA. În cazul acesta, persoana juridică trebuie să desemneze o persoană fizică pentru a putea fi exercitată funcția de administrator.

Ținând cont de rolul important al administratorului, uite 5 aspecte pe care nu trebuie să le ignori atunci când îl alegi:

1. Capacitatea administratorului:

Persoana pe care o alegi administrator, trebuie să aibă capacitate de exercițiu deplină. În cazul în care ai un SRL înființat cu încă doi prieteni, iar voi vreți să desemnați drept administrator un alt prieten, care este  minor, respectivul nu va putea fi desemnat în această calitate. În cazul în care ar fi un minor căsătorit, atunci datele problemei se schimbă, deoarece el dobândește capacitate de exercițiu deplină chiar dacă are vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani, de la data încheierii căsătoriei.

De asemenea, nici o persoană incapabilă nu poate deține această calitate. În cazul în care este desemnat un incapabil, intervine sancțiunea decăderii din drepturile acestei funcții, iar dacă a încheiat și anumite acte, acestea vor fi anulate.

Aici nu verifică nimeni înainte pentru că nu este o procedură specifică la Registrul Comerțului: trebuie să știi tu exact cum stă treabă. Desigur, în cazul minorului lucrurile sunt mai simple, însă dacă vorbim de o persoană incapabilă, care nu are capacitate și este în tutela sau curatela cuiva, lucrurile devin mai complicate.

2. Onorabilitatea administratorului:

De cele mai multe ori, prin persoana administratorului firmei este cunoscută și societatea, drept pentru care administratorul trebuie să se bucure de o bună reputație.

Și în cadrul societății, el trebuie să inspire credibilitate și  încredere. Prin urmare, administratorul nu trebuie să fi fost condamnat definitiv pentru infracțiuni patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracțiuni de corupție, delapidare, infracțiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracțiuni prevăzute de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, republicata, cu modificările si completările ulterioare, sau pentru infracțiunile prevăzute de prezenta lege, conform art. 73 indice 1 coroborat cu art. 6, alin. (2) din Legea societăților.

Într-adevăr, Registrul Comerțului verifică din oficiu dacă administratorul are sau nu cazier fiscal, dar nu și cazier judiciar. Dacă administratorul tău este o persoană juridică, o să dea o declarație pe proprie răspundere în acest sens, dar cam atât.

Așadar, e bine să verifici înainte, dacă ești nesigur, ca un due-dilligence, dacă există sau nu dosare (litigii) pe rolul instanțelor judecătorești. Poți face asta pe portal.just.ro sau prin platforme dedicate precum termene.ro sau confidas.ro.

3. Cetățenia administratorului firmei:

Nu este prevăzută vreo interdicție în lege, astfel, administratorul firmei poate fi atât un cetățean român, cât și un cetățean străin. În schimb, dacă în actul constitutiv este prevăzută această restricție, atunci se va ține cont de prevederile acestuia.

Aceleași prevederi se aplică și dacă vorbim de un administrator persoană juridică. Citește continuarea pe avocatoo.ro

 
 

Urmărește-ne pe Google News