Aceste mijloace de gestionare a portofoliului nu sunt noi, însă prezintă nuanțări specifice domeniului proprietății intelectuale. Pentru care să optezi și mai apoi cum să monitorizezi ce ai ales, afli în cele ce urmează.

Ce înseamnă să ai o licență asupra unei mărci. Dar să faci o cesiune asupra unei mărci?

Produsele şi/sau serviciile tale, pe bună dreptate, sunt ceva inedit. După ce te-ai asigurat că acestea rămân specifice mărcilor tale, poți să te ocupi de punerea lor în valoare. Brand-ul astfel creat începe să fie râvnit și de alți titulari de mărci (a se vedea și Top 50 branduri românești traversează o mare agitată). Cu toate acestea, se poate ajunge la un consens, astfel încât să fie aduse beneficii de ambele părți, fie prin licențierea mărcii, fie prin cesionarea ei.

Dacă alegi să o licențiezi, vei încheia un fel de contract de închiriere; dacă optezi pentru cesiune, drepturile asupra mărcii tale vor fi transferate către altă persoană fizică sau juridică. Licențierea sau cesionarea pot fi neexclusive/exclusive, respectiv totale/parțiale.

Cum funcționează închirierea și transferul?

Licența funcționează asemenea unei închirieri, iar cesiunea asemenea unui transfer sau vânzare. Pentru a dezvolta chestiunile specifice proprietății intelectuale, trebuie clarificate cele de bază.

Cazul Ferma Dacilor. Un an de la focul devastator care a omorât opt oameni. Laboratorul de expertize criminalistice a identificat cauzele incendiului
Recomandări
Cazul Ferma Dacilor. Un an de la focul devastator care a omorât opt oameni. Laboratorul de expertize criminalistice a identificat cauzele incendiului

Astfel, conform Codului civil, locațiunea (închirierea) este contractul prin care o parte, numită locator, se obligă să asigure celeilalte părți, numite locatar, folosința unui bun pentru o anumită perioadă, în schimbul unui preț, denumit chirie.

Cesiunea este contractul prin care o parte poate să își substituie un terț în raporturile deja născute, numai dacă prestațiile nu au fost integral executate, iar cealaltă parte consimte la aceasta. În ambele situații este vorba despre încheierea unor contracte prin care iau naștere atât drepturi, cât și obligații.

O închiriere se realizează atunci când, de exemplu, Ionică îi oferă lui Bănică bicicleta sa pentru o lună, ca să facă niște cumpărături regulate pentru bunicii lui Bănică; pentru această utilizare, va fi plătită o sumă de 100 lei, iar la finalul lunii se va înapoia bicicleta.

O cesiune, în schimb, se încheie dacă Ionică deja făcea cumpărăturile pentru proprii bunici, dar nu mai poate să continue sau pur și simplu Bănică dorește să facă asta (din pură inițiativă, fiindcăcă îi place să ajute oamenii). Astfel, activitatea deja desfășurată este transferată lui Bănică, pentru a o continua.

Cum funcționează licența și cesiunea în cazul unei mărci?

Edith Alibec, despre ce înseamnă să fii actriță independentă: „M-am apucat să fac proiectul și am început să bat la uși”
Recomandări
Edith Alibec, despre ce înseamnă să fii actriță independentă: „M-am apucat să fac proiectul și am început să bat la uși”

Când vorbim despre licență și despre cesiune în cazul unei mărci, ne plasăm în capitolul transmiterii de drepturi asupra unei mărci. Dat fiind domeniul de aplicare, apar informațiile specifice: ce este licențiat/cedat? în ce condiții? de ce?

Licențiate sau cedate sunt drepturile asupra mărcii, adică drepturile asupra produselor şi/sau serviciilor care alcătuiesc marca.

Condițiile formale sunt cele prevăzute în Codul civil, căci mecanismele sunt aceleași.

• art. 1777 C.civ. – art. 1850 C.civ. pentru locațiune, cu precizarea că aici vorbim despre bunuri mobile incorporale – ideea transformată în marcă

• art. 1315-1320 pentru cesiune

Specificitatea constă în modul în care gândești gestionarea mărcii. Mai exact, cum pregătești „terenul” pentru punerea în valoare a mărcii licențiate/cedate, la ce ești limitat (din moment ce vrei să valorifici o idee) și care mecanism te-ar putea ajuta mai mult.

De ce ai vrea să folosești o marcă licențiată sau cedată? Pentru că brand-ul altui titular a ajuns să aibă notorietate (tu ai decis deja că va rămâne a lui), iar tu ai niște planuri care ar putea evolua dacă ai negocia cu acest titular. Citește continuarea pe avocatoo.ro

ARTICOL PRELUAT DE PE SITE-UL AVOCATOO.RO

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.